Wednesday, July 1, 2009

Pakaikan Juga Kopiah Di Hatimu




Saya ingin berkongsi pengalaman berurusan golongan berkopiah yang korup. Melalui Peladangnita, kami bekerjasama mengusahakan projek penanaman lada, seluas 10 ekar. Bersama dengan jawatankuasa Peladangnita kami mengumpul nama para petani dan menyelaras dengan Pertubuhan Peladang Kawasan. Diantara jawatankuasa penggerak, termasuk juga 'si kopiah' yang turut sama membantu.




Si kopiah ini merupakan broker kampung, cakap juta-juta, nak minta balak la, nak dapatkan kontrak juta-juta, namun kerja seharian melepak di kedai kopi.




Dalam projek ini beliau cuba menjadi orang tengah antara pengusaha dengan agensi, beliau cuba untuk memastikan bekalan baja diletakkan dirumah beliau, tidak dihantar terus kepada para petani, ini berjaya kami yakinkan pihak agensi untuk menghantar terus ke rumah petani. Beliau juga cuba menyembunyikan senarai penerima baja, yang kemudiannya pihak kami menunjukkan senarai penerima baja tu ada dalam poket baju beliau!Kami juga menerima aduan dari para petani kampung, bagaimana si kopiah ini menggunakan nama orang miskin untuk kepentingan diri.




Nasihat saya kepada individu-individu seperti ini, jangan setakat memakai kopiah di atas kepala. Hati yang cenderung kepada kejahatan dan nafsu, boleh dikawal dengan memakainya dengan kopiah, kerana kopiah adalah simbol dan alat yang boleh mendekatkan diri kita kepada tuhan.




Sebagaimana topi yang boleh melindungi kita daripada panas, kopiah adalah pakaian untuk kita solat, bagi memastikan kesempurnaan sujud pada tuhan, agar secara fizikal dahi tidak dilitupi rambut, secara spiritual muka kita dirapatkan ke tanah sebagai rasa perhambaan, hina dina kita kepada tuhan.




Justeru bagi mereka yang berkopiah, pakaikan juga kopiah dihatimu

No comments: