Wednesday, July 15, 2009

10 Strategi Besar BN menjelang PRU13

Berikut adalah andaian saya bagaimana BN berusaha mendapatkan kemenangan selesa dalam PRU13 nanti.
1. UNDANG2 PILIHANRAYA akan dipinda bagi membolehkan aspek yang menguntungkan BN dapat dibuat. Ini telah dilakukan menjelang pilihan raya 2004. Juga dibuat menjelang pilihan raya ke 12 melalui syarat duti setem.Teguran TPM terhadap SPR menjadi isyarat awal, juga alasan KPN yang meletakkan tanggungjawab kejadian insiden di SK Peria, Manek Urai, adalah kerana ketiadaan arahan SPR. Dan jangan pula kita lupa pengerusi SPR adalah individu yang berpengalaman sebagai setiausaha keselamatan dalam negeri.

2. 'GERRY MANDERING' akan dilaksanakan dalam kajian persempadanan kawasan pilihanraya. Secara teori melalui gerry mandering 50% kemenangan pilihan raya dapat dipastikan. BN akan membuat bacaan aliran sokongan pengundi, kemudian memecahkannya mengikut kawasan.

3. MARTEK PDRM. Saya berandaian penubuhan MARTEK, markaz tektikal oleh PDRM bukan setakat menjaga keamanan, bahkan ianya adalah satu bentuk latihan dan persediaan secara besar-besaran oleh PDRM dalam melaksanakan misi yang besar dan sulit. KPN menyedari apa akibatnya jika PR memerintah, melalui penubuhan IPCMC dan keadilan institusi kehakiman, kes melibatkan KPN pastinya dilalui melalui sistem dan proses yang berbeza.

4. RACUN PERPADUAN. Ia umpama bom saraf. Satu senjata yang dimiliki oleh BN. Ramai yang akan jadi mangsa serangan ini. Dan ianya terbukti berkesan zaman-berzaman. Banyak umpan, jerangkap dan mata kail perpaduan sudah dilepaskan dan akan dilepaskan, dan banyak sudah yang terkena. Bom jangka perpaduan telah pun dipasang dalam PAS. Ada yang telah meletup, ada pula menunggu masa.

5. AGENDA PILIHAN RAYA RAJA SULAIMAN . Kesemua tindakan Najib sekarang adalah berorientasikan pilihan raya. 11 hadiah 100 hari pemerintahan memberi fokus kepada kumpulan sasar pengundi yang kritikal kepada BN. Najib akan berperanan sebagai Raja Sulaiman, memberi apa sahaja kepada rakyat.

6. SPRM. Peluang memerintah di 5 negeri membuka peluang kepada SPRM untuk menyiasat sebarang salahguna kuasa dan elemen rasuah sebagai senjata mengugut.

7. KAKITANGAN KERAJAAN BARUA UMNO. Mereka ini menjadi api dalam sekam dan duri dalam daging. Walaupun dasar dipegang oleh kerajaan PR, namun pelaksanaan masih banyak bergantung kepada barua-barua UMNO dalam kerajaan negeri masing-masing.

8. Hapuskan DSAI. Tonggak utama PR adalah DSAI. Justeru DSAI ini perlu dihapuskan dengan segala cara. Adakah ada tokoh penyatu lain dalam PR?

9. SPR akan terus dipergunakan. Bagaimana SPR boleh bebas jika gaji mereka dibayar langsung oleh kerajaan BN dan bertanggungjawab terus dibawah Jabatan Perdana Menteri. Aspek-aspek teknikal pilihan raya yang memberi kelebihan kepada BN bergantung kepada kehendak SPR.

10. Strategi Blue Ocean Najib. Banyak tindakan politik Najib sukar ditelah. Rampasan di Perak. Pakej rangsangan 60 billion. 11 hadiah 100 hari pemerintahan. Tidak turun berkempen di Manek Urai. Kerajaan perpaduan




No comments: