Wednesday, July 15, 2009

Slogan PDRM TEGAS, ADIL DAN BERHEMAH

Berikut adalah pengalaman saya mengendalikan kes Ibu mengandung anak luar nikah dengan PDRM. Sebagai aktivis NGO dan juga pegawai ahli parlimen, adalah menjadi tanggungjawab saya membuat pengamatan pelaksanaan dan profesionalisme agensi-agensi kerajaan.

Penubuhan jawatankuasa ala kabinet bayangan oleh PR, membolehkan saya lebih menggarapi peranan kementerian pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat.


Mengendalikan kes Ibu Mengandung Anak Luar Nikah, membabitkan One Stop Crisis Centre (Hospital), PDRM, JKM dan Mahkamah Syariah.


Untuk kali ini saya ingin menyentuh profesionalisme PDRM.


Semasa saya tiba di balai bersama klien, saya tiba-tiba dihujani soalan-soalan bernada keras dan menekan oleh seorang anggota polis wanita. Melihat beliau yang memberi perkhidmatan yang tidak berhemah dan profesional, saya mendorong keadaan, dengan bertanyakan soalan " Boleh tak kita berbincang. Saya orang awam, tolong beritahu apa panduan untuk membuat repot"


Sikap kurang profesional beliau mungkin disedari rakan setugasnya, anggota polis lelaki bertanyakan saya dari mana, dari NGO ke? Kemudian beliau memberi sekeping kertas A4 kosong untuk ditulis draf aduan.


Urusan seterusnya menjadi lancar dan mudah.


Apa yang saya ingin kongsi kepada rakan-rakan adalah penting untuk kita mengetahui undang-undang, apakah hak mangsa, apakah hak kita sebagai orang awam untuk mendapat perkhidmatan daripada agensi kerajaan.


Dalam berdepan dengan PDRM, jangan sesekali rasa takut, jangan pula buang rasa hormat, berdepan dengan PDRM dalam bentuk memberi kerjasama dan profesional, jangan teragak-agak untuk membuat teguran terhadap kelemahan anggota PDRM.

No comments: