Tuesday, July 21, 2009

Basmi Miskin Tegar Bersama ECER


Setelah setahun bertungkus lumus bersama ECER, kelmarin saya menghadiri mesyuarat jawatankuasa projek vermicompos melibatkan ECER Pusat, ECER Kelantan, PKINK, Kumpulan Pertanian Kelantan Berhad (KPKB) , perunding projek/binaan ECER dan Peladang Nita. Mesyuarat tersebut di buat di bilik mesyuarat, ECER Kelantan.


Saya mewakili peladang nita. Sebuah persatuan di bawah Lembaga Pertubuhan Peladang.


Mengimbas pengalaman setahun bekerjasama dengan ECER, bermula dengan proses pencarian projek, melawat pengusaha cacing, penyediaan kertas kerja, pertemuan dengan agensi-agensi kerajaan, mesyuarat, perbincangan melalui telefon, pencarian kumpulan sasar miskin tegar, temuramah peserta projek hinggalah kepada proses perjanjian.


Pengalaman ini, sangat menarik buat diri saya. Pada kali ini saya ingin berkongsi bagaimana kumpulan sasar dicari.


Kebiasaanya, usaha pencarian keluarga miskin tegar ini dibuat melalui sistem E-Kasih. Bagaimanapun data bank E-Kasih ini ada kelemahan kerana masalah kemaskini dan ketepatan laporan.


Bersama perunding lantikan ECER, kami turun ke kampung menyiasat kumpulan sasar. 30 keluarga miskin. Yang kemudiannya kami pecahkan kepada 3 kumpulan. 1. Miskin 2. Mudah Miskin 3. Miskin Tegar.


Perunding lantikan ECER mengadu kepada saya, penat betul bekerja dengan Peladang Nita. Saya tersenyum, kerana saya faham untuk menghasilkan yang terbaik, usaha juga mesti sepadan dengan apa yang kita inginkan.


Saya berazam untuk memastikan projek ECER membasmi kemiskinan ini, menjadi yang terbaik di Malaysia, modul ikutan bagaimana pembasmian kemiskinan dapat dibuat.






No comments: