Saturday, July 4, 2009

Menjelang Penamaan Calon


Esok saya bertugas memantau keadaan di kampung, saat perarakan penamaan calon Pilihan Raya Kecil Manek Urai. Sebagaimana pilihan raya kecil Pengkalan Pasir, perarakan calon tidak saya hadiri.




Memantau kawasan saat perarakan calon, adalah memasang mata dan telinga, apa-apa pergerakan , insiden, isyarat politik yang berlaku dalam kawasan pemantauan. Ia umpama anjing pengesan, duduk rileks sambil mata, telinga dan hidung peka mengesan apa-apa perubahan. Namun dalam keadaan memerlukan, ia pantas bertindak, hingga menyebabkan musuh kelam kabut.




Bagi petugas pilihan raya yang mahir, mereka berkemampuan menjadikan alam, masyarakat sekitar dan juga musuh mereka sebagai senjata perlawanan.


Semalam saya diberitakan, dalam kes terpencil, pasukan BN mencantas bendera BN, akibat tidak memperolehi wang upah memasang bendera. Beberapa siri insiden sabotaj, dalam pelbagai bentuk, terus berlaku dikalangan BN. Dan BN akan menghadapi laluan yang sukar jika meneruskan kempen propaganda putar belit, ini kerana penduduk Manek Urai walaupun kerjanya menoreh dan kerja kampung, namun tahap pendidikan politiknya tinggi.


Hampir semua isu semasa dapat digarap dengan baik oleh penduduk Manek Urai, ini hasil daripada sifat kepekaan masyarakat Manek Urai terhadap perkembangan politik. Justeru bukan tidak penting, kelulusan ijazah seseorang calon, namun yang lebih penting kemampuan memberikan khidmat kepada pengundi. Bukan tidak penting pengalaman dalam kerajaan seseorang calon, namun yang lebih penting, integriti dan nama baik yang ada pada seseorang calon.


Menjelang penamaan calon esok, secara umum saya meletakkan:

1. Faktor calon, PAS Menang

2. Keberkesanan jentera, PAS Menang

3. Mood pengundi, PAS Menang

4. Isu semasa, PAS Menang

5. Kemudahan infra, BN Menang

6. Kekuatan Parti, PAS Menang


Kemenangan masih lagi berpihak kepada PAS.

No comments: