Tuesday, March 31, 2009

Sister in Islam dan NGO Wanita Islam


Bulan lepas saya menghadiri persidangan wanita Pakatan Rakyat di Kuala Lumpur. Dihadiri oleh ADR, ADUN, aktivis wanita dan Sister in Islam (SIS). Antara perkara yang dibincangkan adalah:

1. One Stop Crisis Centre di hospital kerajaan

2. Akta Keganasan Rumahtangga

3. Polisi Memperkasakan Hak-hak Wanita


Bahan-bahan terbitan SIS juga diedarkan kepada para peserta, yang menghimpunkan tulisan-tulisan aktivis wanita Islam dari pelbagai belahan dunia. Antara yang menarik dalam terbitan berkenaancadalah, peranan sahabiah Rasulullah yang menjadikan rumah beliau(bersebelahan masjid nabi) sebagai pusat rawatan kesihatan.


SIS yang fokus dan konsisten dalam perjuangan wanita, membolehkan mereka memberi sumbangan yang signifikan terhadap isu-isu wanita. SIS juga banyak memberi input kepada ahli-ahli parlimen dalam perbahasan isu-isu wanita di dewan rakyat.


Saya memikirkan mengapa NGO-ngo wanita Islam, yang didirikan oleh mereka yang berlatar belakang parti Islam, lebih memberi tumpuan soal dalaman. Aktiviti utama mereka lebih kepada pengisian rohani semata-mata, dalam kala mingguan dan bulanan, melalui program Usrah.


Mereka kurang memerhatikan soal mempengaruhi dasar secara berkesan. Bahkan tidak garap dengan isu yang melanda wanita. Mereka tidak pernah pun membelek Akta Keganasan Rumahtangga. Mereka tidak pernah mengendalikan satu kes pun, wanita-wanita yang bermasalah. Apa yang terjadi hanyalah bercerita berkenaan masalah rumahtangga orang, tanpa bantuan dan penyelesaian yang konkrit.


Usrah mereka membicarakan soal akidah, tapi meninggalkan mangsa-mangsa akidah. Usrah mereka membicarakan soal akhlak remaja, tapi meninggalkan remaja yang hanyut. Ya mungkin sebahagian mereka menjawab, banyak sudah program yang kami anjurkan bagi mengatasi gejala sosial.


Namun saya melihat, ianya sekadar menghabiskan peruntukan kerajaan. Lebih kepada keseronokan menganjurkan program, dengan adanya jaminan bajet.


No comments: