Saturday, March 14, 2009

Peranan Muslimat Dalam Pilihan Raya


Semasa tulisan ini dibuat, saya berada di Bukit Gantang buat kali kedua. Bertugas dalam pilihan raya kecil memberikan saya pelbagai reaksi. Terkadang saya merasa bosan dengan kerja-kerja pilihanraya yang bersifat rutin dan kaku. Walaupun urusan kerja pilihan raya sangat luas dan mempunyai ruang kreativiti yang tidak terbatas, namun menjadi aktivis muslimah dalam parti yang besar dan berhirarki membuatkan tindakan yang dibuat sangat berhati-hati dan tersusun, dalam bahasa yang lebih tepat, ia ibarat pergerakan dinasour yang lembab lagi kaku.
Manakala sebahagian yang datang lebih bersifat pelancong politik, tiada peranan khusus, dan lebih banyak bersantai sesama sendiri dan mundar mandir dalam kawasan pilihan raya, sebahagian lagi sekadar menjadi modal bahawa 'aku juga pergi Bukit Gantang'. Jika ditanya lebih mendalam apa yang dibuat, jawapan yang kabur diberi.
Justeru jika ditanya kepada saya apakah peranan muslimat dalam pilihanraya:
1. Muslimat perlu lebih memperhalusi dan mengadakan penambahbaikan pada kerja-kerja pilihan raya.
2. Muslimat perlu lebih berani meneroka ruang kerja baru yang lebih efisien.
3. Muslimat perlu lebih banyak belajar ilmu pilihan raya daripada aktivis-aktivis parti diluar dewan muslimat, yang kemudiannya disesuaikan dengan gerakerja parti.

No comments: