Sunday, March 15, 2009

Memimpin Masyarakat Tani



Memimpin peladangnita Senak, mendedahkan saya kepada satu sektor yang penuh cabaran. Dengan dana kementerian pertanian dan industri tani sebanyak 30 juta kepada 28 Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK), krisis makanan dunia yang membawa kepada mesyuarat jaminan keselamatan makanan negara D8, peringatan menteri terhadap PPK yang bermasalah, teguran PM terhadap pegawai kerajaan yang lembap, mini bajet 60 bilion, senarai nama ibu tunggal dan orang miskin yang dimanipulasi. Semua ini memerah kepimpinan saya.





Daripada mendengar rintihan seorang ibu tunggal (penyokong kuat UMNO) yang beranak 7, tinggal dirumah robek, dikatakan disisih oleh penghulu PAS yang mengutamakan kaum kerabat, daripada senarai penerima bantuan. Hinggalah pemalsuan 50 senarai orang termiskin oleh agensi kerajaan pusat sebagai bakal penerima bantuan. Semakan yang saya buat, nama pertama ada dalam senarai tersebut adalah JKKK/ketua kampung UMNO.





2 kes diatas menunjukkan bagaimana nasib orang miskin dipermainkan baik atas nama agama ( sebagai balasan menentang parti Islam) dan juga atas kepentingan diri ( pastikan segala peruntukan bantuan masuk dalam kocek aku dulu).



Penindasan terhadap kaum tani dan orang miskin begitu nyata didepan mata, namun dimanakah mereka yang membaca alquran pada setiap pagi, kemana hilangnya mereka yang secara mingguan mengikuti usrah. Jawapan saya mereka ini hanyut dengan jerat al quran dan usrah.

Ayuh pembaca AlQuran, bertindak atas apa yang kamu dendangkan. Ayuh pengikut usrah, laksanakan apa yang kamu khayalkan.

*gambar diatas adalah program taklimat kali kedua ahli peladangnita, peladang muda dan unit peladang oleh Kumpulan Pertanian Kelantan Berhad dan Pertubuhan Peladang Kawasan pada 31 Januari 2009

No comments: