Tuesday, March 31, 2009

Penderaaan Seks Oleh Suami


Sejak memimpin Nisa Resources (NR), saya mula mengendalikan kes-kes yang melibatkan permasalahan wanita.


Sebenarnya kita tidak perlu menjadi pengerusi lajnah guaman, atau pengarah nisa, atau pengerusi mana-mana ngo wanita, untuk membantu wanita. Kita hanya perlu bertanggungjawab terhadap persekitaran kita. Kedua, kita boleh memulakan pembelaan dengan kes-kes yang mudah dan hampir dengan kita. Disitu kita belajar bagaimana mengendalikan kes secara bertahap. Ketiga, idea-idea yang kita rasakan bagus dilaksanakan, sebaiknya kita sendiri laksanakan. Jangan pula kita sangat pandai mengkritik, JKM patut buat ....., SIS patut ....., Kerajaan patut .........., tanpa mengoreksi diri, apa yang boleh kita buat.


Membincangkan soal tajuk diatas, saya didatangi oleh seorang isteri yang mengadu suaminya melakukan penderaan seks terhadapnya. Suami beliau hanya puas apabila hubungan seks dibuat secara ganas dan melalui 'pintu belakang'. Membuatkan beliau menderita batin dan fizikal.


Beliau telah saya bantu memberi khidmat nasihat dan bantuan teknikal peguamcara.


Saya melihat persekitaran yang ada masih belum cukup dari memuaskan bagi mencegah dan membantu para isteri-isteri yang didera oleh suami. Walaupun kursus-kursus perkahwinan telah diwajibkan, ujian HIV dikenakan bagi pasangan yang ingin berkahwin, namun kes penganiayaan terhadap isteri terus berlaku.


Perangkaan menunjukkan setiap hari wanita Malaysia, 8.2 orang mengalami keganasan rumahtangga, 6.7 kes dirogol.


Apakah peranan yang boleh dimainkan oleh aktivis dewan muslimat, nisa dan wanita?

1. Perkuatkan rangkaian dengan ngo wanita, JKM, peguamcara wanita.

2. Buat bacaan tambahan berkaitan isu-isu wanita seperti http://www.sistersinislam.org.my/

3. Bersikap pro aktif dalam mengendalikan kes-kes wanita di persekitaran kita, jika tidak kita membela wanita, siapakah yang lebih layak dan lebih memahami permasalahan wanita?


Dan saya berpandangan sudah tiba masanya hakim wanita diwujudkan di mahkamah syariah.





No comments: