Friday, December 5, 2008

KEDAMAIAN DI PATUNG KUAN YIN, KEKACAUAN DI MASJID KERISIK


Baru-baru ini saya berkesempatan berkunjung ke Tokong Patung Kuan Yin dalam parlimen Bachok. Walaupun sudah berkali-kali saya berkunjung disana, kepuasan menikmati pemandangan disana menyebabkan saya senantiasa terpanggil. Bersama Hayati OKU dan anak-anak kami menyusur laluan pantai ke tokong Kuan Yin di Bachok. Patung Kuan Yin tersebut betul-betul mengadap pantai, dan hanya dalam jarak 50 meter dari gigi air. Saya boleh membayangkan bagaimana ketenangan yang diperolehi bagi penganut Budhha yang berkunjung kesana, berlatarkan suasana kedamaian perkampungan tepi pantai. Persekitaran tokong tersebut dipenuhi dengan pohon-pohon nyiur dan pasir pantai yang memutih. Deruan ombak pastinya membantu para penganut Buddha dalam menjalankan ritual ibadat mereka.

Patung tersebut menurut anggaran saya setinggi 20 meter, jauh lebih kecil daripada patung Buddha di Bamiyan, Afghanistan yang telah dibom oleh Taliban. Patung Buddha di Bamiyan tersebut sering dianggap patung Buddha tertinggi didunia, walaupun sebenarnya yang lebih tepat adalah, patung Buddha Ushiku Amida di Jepun, setinggi 120 meter.

Mengadap patung Quan Yin di Bachok, membuatkan fikiran saya merawang jauh ke Masjid Kerisik di Pattani, Thailand. Ada perbezaan yang besar diantara kedua tempat ibadat tersebut. Yang pertama memberikan persekitaran yang harmoni kepada penganutnya bersesuaian dengan dasar yang dibawa oleh pimpinan kerajaan negeri Kelantan, yang kedua mengheret persekitaran kekacauan yang bersimbah darah dan taburan peluru hasil daripada dasar siamisasi segelintir pemimpin Thailand, terutamanya bermula pada zaman Phibul.

Moga-moga isyarat keharmonian dari Kelantan mampu membantu meredakan pergolakan berdarah di Pattani.

1 comment:

Kyle C said...

Selamat pagi.

Saya org luar yg kini bekerja di Kota Bharu dan amat saya terharu dgn keharmonian antara agama dan antara kaum di sini. Sehari nanti akan saya cuba melawat Bachok dan patung Kuan Yin situ.