Friday, December 5, 2008

Cacing Eee Gelilah


Dicelah kesibukan, saya masih sempat untuk menjana pendapatan sampingan, dengan menternak cacing African Nightcrawler. Di Australia dan negara Eropah, golongan yang memasuki industri ini kebanyakannya adalah para pecinta alam dan berhati baik. Saya membuat percubaan ini, dan sememangnya dengan menternak cacing ianya secara langsung mendidik kita menghargai alam dan membuah kebaikan hati. Bagaimana ianya boleh berlaku?


Pertama, cacing merupakan haiwan pengisar bahan-bahan buangan dan najis. Lebihan makanan, kertas, kotak , sisa rumput, batang pisang, tumbuhan dan najis-najis ternakan seperti kambing, lembu, biri-biri, arnab KECUALI kuda, adalah makanan yang lazat dan menggemukkan bagi cacing. Kesemua makanan cacing ini membantu persekitaran kita untuk lebih terjaga dan bersih.


Kedua, jika anda mempunyai tanah yang kurang subur, lepaskan beberapa ekor cacing untuk mengerjakannya. Anda hanya perlu tunggu dan lihat. dalam jangka masa tertentu tanah anda akan lebih subur berbanding tanah persekitaran yang lain.


Ketiga, anda tidak memerlukan modal yang besar dan tanah ber ekar-ekar untuk menternak binatang ini. Percaya atau tidak, melalui jaringan Peladangnita, saya dan rakan-rakan telah berjaya membantu pengusaha-pengusaha kecil berkembang. Ada yang memulakan perusahaan dengan 1kg cacing dengan kadar harga RM500. Ada yang memulai dengan kadar 1/2 kg dengan kadar harga RM250. Malahan ada yang memulai dengan kadar 10 ekor cacing sahaja.


Kesemua faktor diatas akan mendidik kita menghargai alam dan menjadi manusia yang baik. Bercakap soal membasmi kemiskinan, marilah kita mulai dengan persekitaran kampung kita. Bantulah surirumah yang miskin, supaya mereka dapat mengusahakan projek ekonomi dengan modal dan keupayaan yang paling minimum. Jangan sekadar kita menyalahkan pihak yang lain akibat kenaikan harga barang, tanpa kita berusaha menyelesaikan permasalahan ekonomi setempat. Bantulah jiran sebelah anda yang kesempitan!

No comments: