Wednesday, December 31, 2008

Istana Sulaiman a.s.dan Gubuk Si Miskin


Gambar ini merupakan rumah pemilik selipar happy si miskin, di Rantau Panjang. Bayangkan pula dengan kebesaran dan keindahan Istana Raja Sulaiman a.s. Tukang istana Sulaiman a.s. bukan hanya terdiri daripada pakar-pakar pembinaan dikalangan manusia, malahan para jin yang mempunyai kekuatan supernatural.
Rumah yang saya ziarahi ini tidak secantik istana Sulaiman as yang lantainya, menyebabkan putri Balkis terpukau menyinsing kain, Gubuk si miskin ini saya naiki dengan kebimbangan lantai itu akan runtuh bila-bila masa.
Saya memikirkan bagaimanakah rakyat dibawah pemerintahan empayar Sulaiman a.s., adakah tidak ada rumah seumpama ini dizaman pemerintahan Sulaiman a.s. dan saya tidak menemukan jawapan yang pasti.
Namun mengenali Sulaiman a.s., hak asasi sekumpulan semut untuk hidup, selamat dari kecederaan dan berumah begitu dijagai. Tentera Sulaiman a.s. diarah untuk berhati-hati melintasi kawasan penempatan sang semut. Sulaiman a.s. sebagai manusia maksum (bebas dari dosa) pasti menjagai hak-hak mereka yang dibawah pemerentahan baginda. Dan baginda bukan sahaja berkemampuan mengerah pegawai-pegawai kebajikan dalam mengurus permasalahan rakyat, bahkan pasukan burung beliau menjadi mata-mata bagi pihak baginda.
Pelajaran dari empayar Raja Sulaiman a.s. adalah, tidak cukup untuk saya bergantung kepada kerjasama penghulu dikampung dan orang perseorangan bagi mendapat maklumat sosioekonomi, atau databank agensi kebajikan berkaitan, namun keupayaan saya harus ditingkatkan. Teknologi google maps dan GPS saya jadikan umpama burung hud-hud Raja sulaiman a.s.

No comments: