Saturday, December 20, 2008

Dari pejabat ECER menara KLCC ke bangsal ternak Kg Kemayan, Bachok.




Dalam usaha mengembangkan aktiviti Peladangnita unit Senak, saya dipertemukan dengan Puan Sabrah daripada ECER Ibu pejabat Kuala Lumpur. Beliau yang turun bersama perunding lantikan ECER daripada SAGE Consulting, iaitu En Patan Effendi, bersama berbincang kaedah bagaimana menangani kemiskinan dan menjana pendapatan isirumah.

Dari menara KLCC yang terkenal sebagai antara bangunan tertinggi didunia, saya bawa mereka meredah ke perkampungan tercorot, Kampung Wakaf Aik, Senak dan Kemayan, yang terletak dalam daerah Bachok, daerah kedua termiskin di Kelantan. Melalui jalan susur kampung, terus ke jalan tanah yang hanya muat satu kereta, kami sampai ke rumah Mek Nab, salah seorang yang dulunya sangat miskin, namun melalui projek penternakan cacing, membolehkan beliau keluar daripada kepompong kemiskinan.

Manakala kecantikan Puan Sabrah tidak putus-putus dipuji oleh anak bongsu saya yang selalu khayal dengan kisah-kisah dongeng Disney Princess saluran Disney Channel Astro. Kecantikan budi beliau juga membuatkan saya menghormati ECER yang sanggup turun ke akar umbi, melayan golongan OKU memberi makan ikan keli, bertandang ke rumah orang miskin yang menternak cacing dan masuk ke dapur surirumah melihat bagaimana kerepek berperisa dibuat dirumah.

Pertemuan kami petang itu dihabisi dengan memakan keropok gotel di pantai Kemayan. Suasana pantai menambah keceriaan perbincangan kami. Hembusan ombak pantai Kemayan menguatkan semangat kami untuk bersama membantu golongan miskin dikalangan wanita. Semoga semangat ini senantiasa beralun sebagaimana tidak putusnya alunan ombak pantai Kemayan.

Ya Allah buangkanlah sikap meminta-minta dalam diri kami, jadikanlah kami para wanita yang rajin bekerja.













1 comment:

Unknown said...

Bagusnya dia sudi turun ke bawah melihat para wanita desa belajar menjadi usahawan membela diri sendiri.
Syabas la Sal!