Wednesday, December 10, 2008

Perutusan AidilAdha, Siapa Pengganti korban Ismail a.s.?

Sering kita dibacakan bahawa tuhan menggantikan Ismail a.s. dengan seekor kambing. Namun dalam dimensi yang berlainan, saya membaca peristiwa Ismail a.s. itu sangat besar. Pisau yang diletakkan ditengkuk Ismail, bukan peristiwa main-main atau sekadar lakonan daripada Ibrahim as, yang tiba-tiba menjelma seekor kambing pengganti Ismail as. Benak fikiran saya melayang memikirkan untuk apakah peristiwa ini dirakam sedemikian rupa kepada kita.

Dalam solat kita, hanya dua nama manusia yang kita sebut. Pertama Muhammad, kedua Ibrahim. Dan hanya dua keluarga sahaja kita berselawat dalam solat, keluarga Ibrahim a.s. dan keluarga Muhammad s.a.w. Disitu ada pertalian yang erat antara keluarga Ibrahim a.s. dan keluarga Muhammad s.a.w. Banyak tafsiran yang dibawa oleh para ulamak dalam membahaskan pertalian Ibrahim a.s. dan Muhammad s.a.w. namun tulisan saya kali ini hanya membahaskan pertalian penyembelihan keluarga Ibrahim a.s. dengan penyembelihan keluarga Muhammad s.a.w.

Pencarian saya menemukan pengganti Ismail a.s. bukan hanya seekor kambing, tapi ianya adalah cicit keturunan Nabi Ibrahim yang bernama Hussin r.a. cucu kepada Muhammad s.a.w. Kerana peristiwa penyembelihan Ibrahim a.s. kepada Ismail a.s. adalah simbolik kepada peristiwa penyembelihan kepala Hussin r.a. oleh kelompok yang mengaku sebagai ummat Islam.

Memandang tengkuk sembelihan kambing dan lembu korban Aidiladha yang dipenuhi merah darah, membuatkan saya mengingati tengkuk Hussin r.a. yang disembelih. Mata saya digenangi air mata, kerana tengkuk yang disembelih itulah yang juga diciumi oleh Rasulullah saat menyambut kelahirannya.

Hussin r.a. lahir diciumi tengkuknya oleh Rasulullah, mati disembelihi tengkuknya oleh mereka yang mengaku ummat Rasulullah!

Selamat menyambut Hari Raya Korban kepada semua.

No comments: