Wednesday, November 5, 2008

Aktivis Wahabi yang kuhormati




Ditaman perumahan yang kududuki, terdapat seorang aktivis wahabi. Beliau membuka kelas quran kepada kanak-kanak. Terdapat kira-kira 30 kanak- kanak yang datang mengaji dirumah beliau. Pada satu petang datang seorang penduduk taman perumahan bertemu dengan saya supaya mencari ganti guru quran. Beliau mengadu ustaz tersebut menyebarkan fahaman wahabi. Antara fahaman yang disebar adalah kanak-kanak yang datang haidh boleh terus datang mengaji quran. Dan ustaz tersebut juga sering dilihat terus bangun balik, selepas imam mengucap salam solat berjemaah.

Saya merasa dilemma dalam memenuhi permintaan penduduk taman perumahan atas alas an berikut. Saya mengenali ustaz tersebut mempunyai akhlak yang baik. Beliau pernah membantu memberikan maklumat penduduk miskin dan pesakit kronik yang memerlukan bantuan kepada Pusat Khidmat Ahli Parlimen Rantau Panjang dimana saya bertugas.


Dilema saya adalah, jika saya membuka satu lagi kelas pengajian Al Quran penduduk taman perumahan akan berpecah dua dan saya tidak mahu hubungan saya dengan kelompok yang menyokong ustaz wahabi dan kelompok yang menentangnya menjadi tidak harmoni.

Saya memikirkan apakah nasib ummat ini yang sangat mudah berpecah dalam persoalan ranting. Saya teringat apa yang berlaku kepada Abu Turab (nama gelaran Saidina Ali) apabila sahabat menuduh golongan yang menentang beliau sebagai kafir, tetapi dijawab Abu Turab” Tidak, orang kafir tidak mengucap syahadat”. Kalau begitu mereka itu munafik” ” Tidak, kerana orang munafik sedikit sekali zikirnya dan tidak berpuasa, sedangkan mereka ini kuat berzikir dan taat berpuasa”. ” Kalau begitu siapakah mereka?” Jawab Abu Turab ” Mereka adalah orang yang berbeza dengan ku”.




Justeru adalah penting untuk kita semua meraikan, bahkan kadang-kadang merayakan perbezaan.

No comments: