Thursday, March 31, 2011

Bengkel Pertanian Asli


Pujian untuk Allah, bengkel pertanian asli (Go Green) anjuran CAP telah berjaya diadakan di Taman Organik Negeri Kelantan, Baruh Tunjung KB.


Sekitar 40 peserta hadir meliputi pelbagai umur, bangsa, agama dan jantina. Ada yang datang, umurnya macam dah tak larat memegang cok (cangkul) tapi tentunya pengalamannya lebih. Ada pula yang datang umurnya belasan tahun semacam belum sesuai menceburi bidang pertanian, namun pendedahan awal itu lebih baik.


Ada pula peserta yang datang daripada pelajar Universiti Malaysia Kelantan, kumpulan ini sangat bernasib baik, dapat menambah pengetahuan diluar kuliah formal, dalam bidang pertanian asli.


Ada pula peserta yang cantik halus, macam kurang serasi membincangkan soal air kencing dan najis lembu, namun terus khuyuk mendengar dan berbincang.


Ada perserta yang sudah puluhan tahun ratusan ekar terlibat dalam pertanian, ada pula yang sekadar baru dan hanya menanam 5-6 pokok pisang dibelakang rumah.


Bangsa? Ada India, ada Cina dan ada Melayu. Agama? Ada Hindu, ada Kristian dan ada Islam. Semuanya berada dibawah bumbung latihan pertanian asli di Baruh Tunjung.


Dan menariknya,En Subarow daripada CAP, dalam ucapannya menanyakan para peserta apakah hak kita untuk membunuh semut? Moga-moga peringatan ini menjadikan kita semua lebih berhati-hati dalam menyantuni makhluq yang lain, kerana bukankah kita wakil tuhan di muka bumi?

No comments: