Tuesday, March 1, 2011

Dibalik Daun Padi Ku Temui Tuhanku

Guru padiku sering berpesan kepadaku, akan akhlaq bersama makhluq. Walau ia mengajarku pelbagai ilmu bagi 'membunuh' binatang-binatang yang 'merosakkan' padi. Namun ilmu terpenting bagi ku bukanlah ilmu teknis, akhlaq petani itu lebih utama dari seribu satu kemahiran yang ku pelajari.


Satu petang, di baruh Tunjong, aku melihat seorang petani membancuh racun tikus. Ia petani bersebelahan, tetapi kenapa ia perlu membancuh racun di kawasan taman organik baruh Tunjung.


Apakah nasib tikus yang diracun sebegitu rupa. Bukankah ada cara yang lebih alami dan baik bagi mengurus tikus pemakan padi. Tuhan mencipta rantaian makanan, lalu mengapa tidak kita memahami rantaian makanan itu, agar kita dapat mengurus alam persekitaran kita dengan lebih baik.


Tikus menjadi makanan buat kucing, ular juga burung. Demikian juga serangga lain, jadi makanan buat labah-labah. Lalu berhati-hatilah wahai para petani dalam meracun makhluq lain. Jangan sampai kita terlebih membunuhnya, atau lebih sadis memperniagakan atas pembunuhan makhluq yang lain.


Demikian guru padiku mengajar akhlakku, moga para binatang mendoakan kesejahteraan pada kita sang manusia khususnya para petani yang suci hatinya. Demikian lah ku temui tuhan disebalik daun padi.

No comments: