Monday, March 7, 2011

Rumah Parit Buat Kawan Bernama Siput Gondang Emas (Sigomas)

Ada satu kawan kita yang bernasib malang. Sering ia disalahkan oleh manusia akibat keberadaannya. Kehadirannya sering dijadikan alasan kenapa hasil padi merosot teruk.

Namanya Sang Siput Gondang Emas (Sigomas). Bahkan ada manusia yang sanggup mencipta bahan kimia bagi meracun kawan kita ini.

Dalam berkawan dengan Sigomas mengapa tidak kita terlebih dahulu bertanya kenapa ia memakan pucuk padi muda.

Satu petang aku bertanyakan Sigomas bagaimanakah aku boleh melayannya sebagai tetamu. Lalu dijawab oleh Sigomas, kau dipilih tuhan sebagai wakil tuhan dibumi yang kita sama berkongsi, lalu kau bertanggungjawab terhadap aku.

Lalu kutanya Sigomas, apa keperluanmu. Dijawab Sigomas, sediakan rumah dan makanan buat aku dan kaum keluargaku. Baiklah, aku siapkan kamu rumah parit sedalam paras lutut selebar 2-3' sekeling petak sawah. Makananmu adalah semua rumput disekeling rumahmu, Ok tak tanyaku pada Sigomas. Ku dengar ribuan Sigomas mengucap Alhamdulillah dalam bahasa sang siput.

No comments: