Tuesday, March 1, 2011

Baja Subsidi Yang Tak Ku Dapat, Baja Kompos Ku Usahakan

Bagi masyarakat tani, keperluan baja bagi tanaman sangat mendesak. Tuntutan dalam memastikan tanaman yang diusahakan mengeluarkan hasil yang baik, menyebabkan masyarakat tani berusaha sedaya mungkin bagi mendapatkan baja yang berkualiti dan murah.

Namun sering kali masyarakat tani salah paham tentang baja. Dahulunya disaat dunia adalah sekitar kampung yang kecil. Masyarakat tani hidup bergantung pada sumber sekeliling yang ada. Mereka menggunakan najis binatang ternakan, abu daripada bahan bakaran juga sisa makanan dapur sebagai baja tanaman.

Kini, kesemua sumber itu kadang kala dilupakan. Promosi agresif daripada syarikat baja multinasional merasuk pemiliran kaum tani, sehingga baja berjenama terus menerus dibeli, kerana dilihat hasil jangka pendeknya sangat bagus.

Tambah malang, keperluan baja dijadikan alat oleh pemerintah dalam memancing undi. Kaum tani didiskriminasi. Mereka yang menerima baja, adalah mereka yang dipilih-pilih berdasarkan kecenderungan politik mereka.

Peranan pemerintah dalam membantu rakyat, bertukar menjadi memanipulasi rakyat. Rakyat ditekan dan diumpan dengan baja, sebagai tukaran sokongan politik.

Aku bercakap dengan salah seorang mangsa penafian baja subsidi kerajaan daripada Pasir Puteh. Marahnya pada kerajaan begitu meluap-luap. Lalu aku mengajak ia belajar untuk berdikari dan menjadi petani cerdik.

Ku ajar ia mengambil ranting-ranting kayu, dikumpulkan setempat. Kemudian ianya dilapis pula dengan dedaun dan rumput kering. Diatasnya ku ajar ia menabur najis-najis binatang ternak. Siram ia sekali-sekala, agar ianya lembap dan cepat mereput. Dan jangan lupa ditutup dengan kain khemah atau kain banner terpakai yang boleh dicabut di tepi-tepi jalan sebagai penutup baja kompos.

Nah, dalam masa 3 bulan sahaja, kamu sudah dapat baja kompos yang berkualiti setanding dengan baja subsidi, bahkan kalau betul tekniknya ianya jauh lebih baik.

Ku ajar juga dia dan serombongan petani tertindas itu, agar mengajar mereka yang senasib. Juga ku didik mereka agar jangan dipilih kerajaan yang menindas rakyat kaum tani.

No comments: