Monday, March 7, 2011

Lorong Kerja Padi, Sikit Tapi Banyak.


Sering kita terlupa sesuatu dalam melaksanakan sesuatu yang lain. Kekadang ketamakan menguasai diri. Dalam mengejar keuntungan berganda, kita selalu gopoh nakkan semuanya cepat dan dapat hasil yang banyak.
Guru padiku Pak Aed, mengajarku bagaimana membuat sesuatu menurut kadar sebenar keupayaan diri dan membataskan diri daripada dimamah penyakit ketamakan.
Antara teknik yang lebih baik dalam menanam padi adalah menyediakan lorong kerja. Manfaatnya adalah bagi memudahkan laluan kerja bagi mencabut rumput, kedua adalah bagi membolehkan pokok padi itu lebih berkembang rimbun. Teknik ini membantu satu benih padi untuk beranak sehingga 120-700 anak pokok. Cara konvensional secara purata menghasilkan 30 anak pokok sahaja.
Lorong kerja lebarnya 2'. Manakala pokok padi ditanam dalam jarak 1' ,sebaris 4 pokok. Teknik ini lebih mendatangkan hasil yang lebih baik kerana teknik jarak dan ruang yang lebih tepat adalah lebih baik. Ya pandangan kasar merasakan ianya hanya dapat ditanam sikit, lalu bagaimana boleh menghasilkan keluaran yang lebih banyak.
Di Indonesia, teknik SRI yang sudahpun maju menghasilkan pokok padi berdiameter 8 kaki. Ini banyak dibantu apabila olahan tanah dan ruang yang lebih baik telahpun diaplikasikan.
Saya mendoakan para pembaca blog ini dapat mengajar para petani dikampung-kampung yang tidak ada kemudahan internet bagi meningkatkan hasil tanaman padi ini. Tulisan ini bukan untuk mereka yang inginkan kekayaan melalui penindasan memeras kaum tani yang lain.
Jika pembaca blog ada keupayaan, silalah hadir ke baruh Tunjung, Kota Bharu, Kelantan. Bawalah bersama para petani yang tertindas bersama. Disini saya sanggup mengajar anda secara percuma

No comments: