Tuesday, March 1, 2011

Beri Beras 10kg Sebulan, Beri Benih Padi 100 gram Untuk Ditanam

Dalam Bajet Penyayang Kerajaan Negeri Kelantan 2011 , diluluskan Skim Al It’am. Skim ini adalah khusus diberikan kepada golongan miskin tegar. Beras sebanyak 10kg diberikan percuma kepada peserta terpilih setiap bulan. Sering kali saya membaca dalam sinar harian, pelaksanaan skim berkenaan. Diberikan oleh YB kepada para peserta dalam majlis pengagihan.

Harga 10kg beras antara RM20 – 30 sekampit. Bagi satu peserta kerajaan memperuntukkan sekitar RM200-300 setahun.

Teringat saya pada kisah cemuhan seorang perempuan terhadap khalifah Ali r.a.. Saat Ali berkunjung kerumah rakyatnya bertanya khabar, janda peperangan Siffin yang tinggal bersama anak-anaknya, mengeluh kesusahan hidup sejak kesyahidan suaminya dalam peperangan Siffin dalam mendokong perjuangan khalifah Ali. Bahkan ianya merungut bahawa Ali pun tidak menghiraukan mereka.

Lantas bersegera Ali bersama pembantunya memberikan gandum kepada mereka, bukan setakat itu, Ali menawarkan bantuan memasak atau menjaga anak-anak yatim berkenaan. Janda itu menyebut, wanita lebih sesuai menjaga anak-anaknya. Lalu Ali menyalakan api. Lantas mendekatkan wajah dan tangannya pada panasnya api, sebagai peringatan panasnya neraka, lantaran tanggungjawabnya sebagai pemerintah.

Tiba-tiba datang jiran si janda, lalu berteriak terkejut melihat Ali Sang Khalifah sedang memasak. Menyesal dan malu bukan kepalang mereka semua melihat akhlak khalifah yang dicintai rakyat mengotorkan diri bersama kesusahan rakyat.

Aku bangga melihat wakil rakyat menyampaikan bantuan beras percuma kepada orang miskin, namun aku lebih suka melihat setiap pemberian beras itu melambangkan dosa-dosa pemerintah terhadap kebajikan rakyat.

Apakah perasaan takut pada neraka tuhan ada bersama pemimpin disaat majlis pemberian beras skim al It’am. Atau ianya menjadi kebanggaan kerana ia majlis politik yang menampilkan sifat prihatin pemimpin lalu dicetak ribuan helaian didada akhbar ditatap ribuan pembaca pula.

Lalu ku fikirkan, kenapa tidak kerajaan mendidik rakyat untuk menanam sendiri padi dalam kaedah yang mudah dan murah. Skim Al It'am yang sedia bagus, dikembangkan dalam bentuk yang lebih bermakna .Apakah caranya?

Aku cadangkan pemerintah menggalakkan rakyat menanam padi dalam tong atau disudut tanah rumah kediaman mereka. Hanya dengan 20 tong cat yang telah digunapakai, puluhan biji benih padi, penjagaan yang minima, membolehkan keluarga miskin ini mendapat beras yang berkualiti dan mencukupi untuk setahun kehidupan mereka. 500 gram benih padi adalah alternatif tambahan kepada 10 kg beras.

No comments: