Friday, November 5, 2010

Jadilah Iskandar, Jangan semuanya nak jadi Aristotle


Iskandar Zulkarnain menurut riwayat merupakan murid terbaik Aristotle. Gurunya adalah ahli falsafah termasyhur, ia pula sosok yang berjaya sebagai pelaksana kepada falsafah pemerintahan Aristotle.


Saya melihat banyak falsafah pemerintahan yang dibawakan oleh tok guru, tetapi ramai yang hanya menjadi pemuja dan pengikut yang taasub. Ini berlaku dalam muslimat juga nisa, apatah lagi rakyat biasa.

Tidak ramai berusaha untuk melaksanakan falsafah pemerintahan tok guru. Sebagai contoh, dalam hal Pertanian Adalah Ibadah, berapa keratkah mereka yang mengikuti pengajian dan usrah tok guru, akan memimpin perubahan pertanian di Kelantan, sekurang2nya.

Tidakkah kita mengimpikan satu masa nanti Kelantan merupakan negeri pertama di Malaysia yang bebas daripada racun dan bahan kimia. Tanaman di Kelantan terkenal dengan tanaman terbaik hasil daripada para petani yang warak dan juga sistem yang warak.

Justeru saya mengajak mereka yang menyanjung Iskandar Zulkarnain, mengapa tidak kita melaksanakan falsafah aristotle. Jadilah pemimpin kepada dasar pertanian adalah ibadah. Tok Guru sebagai ahli falsafah, kitalah pelaksananya.

No comments: