Sunday, June 21, 2009

Sister In Islam dan PAS


Adalah sesuatu yang mengejutkan apabila muktamar PAS baru-baru ini boleh meluluskan usul berkenaan Sister In Islam tanpa bahas. Lagi-lagi usul ini dibawa oleh muslimat PAS Shah Alam, bukannya muslimat Gua Musang atau Kuala Krai, Kelantan. Muslimat bandar yang terdedah dengan pelbagai keragaman fahaman dan semestinya lebih terpelajar dan punyai tahap pendidikan yang tinggi.


Saya berpandangan Sister In Islam mempunyai banyak manfaatnya kepada wanita Islam di Malaysia, walaupun ada sebahagian tindakannya kontroversi. Usaha SIS dalam memperkasa hak-hak wanita melalui seminar, cadangan draf undang-undang berkaitan wanita dan one stop crisis centre di hospital-hospital adalah sangat signifikan.


Saya dalam mengendalikan kes-kes wanita di Kelantan, juga kerap menelefon SIS sebagai tempat rujukan nasihat.


Dan saya berpandangan usul tersebut terlalu keras dan tidak sesuai diluluskan dalam muktamar PAS. Elemen kontroversi dalam SIS boleh dikendalikan dengan cara perbincangan dan dialog, bukan dalam bentuk desakan menyiasat dan mengharamkan SIS. Slogan PAS for ALL harus menggambarkan kesediaan PAS meraikan kepelbagaian pandangan dan pendekatan dalam masyarakat.

No comments: