Sunday, June 21, 2009

NISA Bersama Remaja Wanita Berpotensi


Ada rakan-rakan saya dalam Nisa yang mengkritik sikap saya melayan golongan-golongan yang dilihat kurang berakhlak dan bermasalah. Ada pula yang memandang saya serong kerana dilihat rapat dengan golongan sebegini. Memang saya akui saya berkecenderungan untuk lebih rapat dengan mereka yang dipandang sedikit serong oleh sebahagian ahli-ahli nisa. Mereka yang cakap lepas, berpakaian modern dan perangai sedikit hu ha, ini menjadi kawan-kawan saya. Dan saya sangat tidak menyukai lagak-lagak individu yang ingin dilihat rapat dengan tokoh-tokoh ditempat terbuka. Ya betul, kita mesti rapat dengan pimpinan atasan sebagai keperluan kerja dan bimbingan, dan inilah ujian kepada kita dalam berpolitik, yang tidak saya nafikan faktor popular bukanlah perkara yang boleh dipandang remeh dalam parti politik.


Saya lebih mengutamakan kepada potensi individu tersebut berbanding masalah yang dipikul. Saya senantiasa cuba mencungkil apakah potensi terbaik adik-adik Nisa yang mendekati saya, peranan saya adalah memberi nasihat dan mendorong mereka mengeluarkan apakah potensi terbaik dalam diri mereka.


Akibat daripada pendekatan saya ini, tidak sedikit mereka yang memandang rendah kepada saya. Dan saya sedar perkara ini, namun saya tetap meyakini setiap panggilan telefon, perbualan santai dengan individu-individu ini adalah tanggungjawab yang perlu dipenuhi. Bukan setakat itu sahaja, bahkan individu yang dipandang sampah oleh masyarakat, dipulau oleh keluarga mereka, kini menjadi sebahagian daripada anggota keluarga saya. Mereka ini saya bawa ke JKM, saya bantu mereka di Jabatan Pembangunan Wanita di Pengkalan Chepa, bagi membolehkan mereka berdikari, bina keyakinan diri, dan terus memandang kehadapan. Mereka ini saya yakinkan akan kasih sayang tuhan, biarpun sejarah hidup mereka hitam, namun jangan dilupakan, tuhan itu adil.

No comments: