Tuesday, June 23, 2009

Rumah Perlindungan Wanita, Kahwin Misyar dan Mut'ah


Semalam saya bersama JK Rumah Perlindungan seramai 5 orang, meneruskan perbincangan kertas cadangan rumah perlindungan wanita negeri Kelantan. Kertas ini akan diangkat kepada exco pembangunan wanita, keluarga dan kesihatan. Mesyuarat tersebut dibuat di rumah saya, yang saya jadikan pusat perlindungan wanita dengan kerjasama JKM dan Pusat Pembangunan Wanita, Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Ini membantu mesyuarat tersebut dibuat dalam suasana aktivisme melindungi kaum wanita.


Topik perbincangan kami tidak terhad kepada modul, bajet dan ruang kerjasama dengan para sarjana, namun juga dibincangkan isu-isu kontroversi seperti perkahwinan misyar dan mut'ah. Perkahwinan misyar ini pernah disebut oleh Sheikhul Azhar dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Persoalan ini kami putuskan untuk dilanjutkan bersama dengan TGNA sendiri.


Kami juga membincangkan bagaimanakah Kelantan boleh mewujudkan rumah perlindungan contoh berbanding yang dibuat oleh NGO seperti KOWAJA, Raudatus Sakinah, JKM dsb.



Justeru rumah perlindungan wanita Kelantan harus membuatkan para pendosa tidak putus harapannya kepada kerahmatan tuhan, dan sesalan taubat itu pula datang daripada suasana yang halus, tenang dan timbul dari hati para pendosa itu sendiri tanpa elemen paksaan, kurungan dan kawalan yang melebih.

Dan Ali r.a. pernah menyebut " Ahli fiqh yang baik, membuatkan seseorang itu tidak merasa putus asa dengan rahmat tuhan, dan tidak pula merasa dipaksa untuk bertaubat."


No comments: