Saturday, November 1, 2008

Baiti Masjidi, Rumahku Masjidku


Sebaik pulang dari Seminar Politik Malaysia di Sabah pada 30hb Oktober , saya terus sibuk pindah rumah. Daripada rumah teres setingkat saya memilih untuk menyewa rumah teres 2 tingkat. Selain daripada menjadikan Baiti Jannati saya juga jadikan konsep rumah saya sebagai Baiti Masjidi.
Ruang Tamu bawah saya jadikan tempat pengajian alQuran kanak-kanak dengan bayaran RM25 sebulan. Kadar bayaran setempat adalah RM30 sebulan. Kenapa saya kurangkan RM5? Saya berpandangan kesusahan rakyat perlu dikurangkan bebanannya. Kita sebagai aktivis parti, tidak cukup untuk mengeluh, mengkritik dan memberi cadangan berkenaan kenaikan harga, tidak hanya menyerah kepada kerajaan pusat bagi mengawal inflasi, tidak hanya melepaskan geram apabila 'disembelih' oleh tauke-tauke restoran.
Justeru RM25 dijadikan yuran pengajian quran. Hasrat sebenar saya adalah untuk memberikan pendidikan percuma kepada masyarakat!
Master Bed Room ditingkat atas, saya jadikan bilik penginapan bagi OKU dan individu yang memerlukan. Hari ini Hayati menetap disitu. Beliau yang lumpuh dari paras pinggang ke bawah, mengengsot menaiki dan menuruni 21 anak tangga setiap hari.
Dengan menaiki dan menuruni sejumlah anak tangga tersebut adalah diharapkan agar anggota Yati dapat diperkuatkan. Dia memerlukan latihan memperkuatkan otot-ototnya. Perkara ini juga untuk memberi keselesaan kepada Yati - Bilik air di biliknya sendiri.
Bakal menempati bilik berkenaan juga, ialah seorang ibu tunggal yang terpaksa menjaga 3 anaknya yang juga OKU. Satu anaknya terpaksa menggunakan air mata palsu, anaknya yang satu lagi kaki pendek sebelah dan seorang lagi mengalami lemah tubuh.
Bilik bawah, ruang tengah ditingkat atas dan sepanjang tangga saya penuhi dengan buku koleksi Pustaka Al Kauthar. Saya memberikan tumpuan mengumpul koleksi buku-buku berkaitan Wanita, Keluarga dan Kanak-kanak. Antaranya koleksi Ensaiklopedia Kanak-kanak Grolier, koleksi terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Siri Tafsir Mudah Nurul Quran.
Impian saya dalam masa 10 tahun nanti Pustaka Al Kauthar akan menjadi perpustakaan Wanita, Keluarga dan Kanak-kanak terbesar di Malaysia. Sehingga hari ini 1200 judul buku telah berjaya dikumpul.

1 comment:

Unknown said...

bagusnya usaha sal tu... wujudkan rumah yg boleh dinikmati bersama dengan orang2 yg memerlukan.

semoga usaha pustaka al-kauthar berjaya.