Saturday, November 1, 2008

62 Kertas Seminar Politik Malaysia + Telur Penyu


9.30 pagi Isnin 27 Okt - Saya terbang ke Sabah bersama rombongan dari Kelantan bagi mengikuti satu seminar Politik Malaysia anjuran UiTM Sabah dan Institut Kualiti & Pengembangan Ilmu (InQKA), selama 3 hari. Sejumlah 62 kertas sempat dibukukan dalam buku prosiding seminar, manakala selebihnya, 27 kertas lagi dibentangkan melalui powerpoint.

Saya tidaklah mahu bercerita sangat pasal telur penyu mahupun mutiara/kristal Sabah ataupun kain corak Pua yang menjadi pilihan 'souvenir' pengunjung. Apa yang ingin saya kongsi dengan teman-teman adalah rumusan yang saya perolehi daripada seminar yang sangat menarik itu.

Antara tajuk-tajuk menarik yang dibentangkan adalah:

1.Debat Anwar-Shabery: Strategi Retorik dalam Komunikasi Politik

2. Elemen Kekerabatan dalam Pilihan Raya Umum 2008

3. Penyebaran Maklumat dalam Kempen PRU-12: Strategi Mendekati Golongan Orang Kurang Upaya

4. Persepsi Pelajar Institut Pengajian Tinggi terhadap Pilihan Raya Umum ke-12

5. Lima Puluh Satu Tahun Dominasi Barisan Nasional dalam Politik Malaysia: Suatu Analisis

Seminar ini banyak memberikan gambaran komprehensif berkenaan landskap politik Malaysia pasca pilihan raya ke 12.

Alangkah baik nya jika kita dapat membuat seminar yang sama, menghimpunkan para akademia, inteleligensia, penyelidik dan perunding politik diluar lingkungan bagi memperbaiki prestasi dimasa akan datang. Khusus kepada adik-adik Nisa, kita perlu memikirkan bagaimana mendapatkan maklumat yang tepat dan komprehensif berkenaan generasi muda wanita.

Berikut adalah sedutan kertas kerja oleh Jeneri Amir Debat Anwar-Shabery: Strategi Retorik dalam Komunikasi Politik. Triad atau kumpulan bertiga digunakan di beberapa tempat oleh Anwar dan Shabery. Didapati bahawa Anwar amat sedar akan peranan triad untuk menimbulkan kesan tertentu kepada khalayak. Perhatikan penggunaannya, seperti berikut: "Nak bantu nelayan, petani dan Melayu miskin namanya subsidi." Juga, "Harga 10 sen, 15 sen, 16 sen?", selain " Saudara, soal minyak, soal bantuan, meredakan keperitan rakyat ini tanggungjawab mana-mana pemerintah."

Cukup pasal politik, kita bercakap soal telur penyu yang menjadi satu kesalahan jika diurusniaga, nak membeli telur penyu memerlukan khidmat penduduk tempatan ataupun mereka yang boleh berbicara dialek tempatan. Telur penyu masih dijual secara sembunyi di pasar philipines dengan harga RM10 bagi 6 biji. Mutiara Sabah pula boleh didapati dengan harga separuh daripada harga di Semenanjung dan mempunyai banyak pilihan yang menarik, boleh didapati di pasar malam Kampung Air, Kota Kinabalu. Kain corak pua yang menjadi tarikan orang semenanjung boleh didapati dengan harga semurah RM17.

No comments: