Saturday, November 1, 2008

HANDPHONE UNTUK AKTIVIS MUSLIMAH



Kecil, kompak, berkuasa, terkini, efisien dan bergaya adalah kriteria saya dalam membuat pilihan handphone baru. Sebagaimana lazim saya membuat sedikit penyelidikan teknologi handphone melalui beberapa laman web seperti http://www.mobile88.com/ dan majalah gajet seperti Mobile World. Pilihan saya adalah Nokia E71.

E71 tidak mengecewakan saya apabila berpusing di bandar Ipoh sepanjang muktamar PAS lalu. Laluan dari Stadium ke Hotel begitu mudah tanpa perlu bertanya ’Bangla’ di stesyen minyak atau orang yang tidak dikenali. Arahan GPS cukup jelas dan tepat.

E71 juga cukup muat untuk saya masukkan ke dalam tas tangan. Penutup E71 juga sangat unik dan mudah dipakai. Ramai juga teman-teman Nisa bertanya handphone baru yang saya pakai, memberi kesempatan kepada saya membuat review percuma pengalaman memakai handphone ini.
E71 - dalam keadaan terdesak membuka emel, sangat membantu . Hanya dengan satu sentuhan saya dapat membaca emel. E71 juga merupakan ratusan buku bergerak untuk diri saya. Ratusan buku yang jika dibeli mungkin berjumlah RM2000 lebih dan memerlukan kekuatan seekor keldai untuk mengangkutnya, kini percuma dan hanya seberat 127 gram, tergengam dalam telapak tangan sahaja.

Saya mungkin tidak bernasib malang seperti Ibnu Sina yang tertimpa buku akibat banyaknya jumlah, yang menjadi malang bagi saya adalah pada kesempatan mana saya mampu scroll artikel-artikel terbaik, dicelah kesibukan hal ehwal nisa , urusan parlimen dan dewan muslimat.
Teringat kata-kata umar al khattab ” tuntutlah ilmu sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin”.
Apa pandangan saya tentang trend dikalangan aktivis memakai handphone canggih bernilai ribuan? Bahkan ada yang sanggup membayar RM3800 untuk mendapatkan Nokia E90 Communicator.
Pertama betulkan niat dalam membeli handphone, jangan jadikan handphone alat untuk kita menunjuk-nunjuk kepada rakan-rakan. Niatkan membeli handphone bagi mendekatkan diri kepada ALlah.
Kedua kenalpasti keperluan, berapa kalikah kita terdesak untuk membuka emel? Berapa kalikah kita tersesat dibandar-bandar bagi mencari tempat program? Setiap orang mempunyai keperluan dan keutamaan yang berbeza.
Ketiga ukur kemampuan kewangan. Simpan duit secara berdikit-dikit untuk membeli handphone yang baik adalah jauh lebih baik daripada berhutang atau memotong bajet keperluan lain secara drastik semata-mata kerana handphone.
Dan bagi saya Nokia E71 yang dibeli dengan harga RM1750 memenuhi keperluan saya sebagai aktivis muslimah.

No comments: