Wednesday, October 8, 2008

Malang Tidak Berbau


Balik dari Pilihan Raya Permatang Pauh saya bergegas pulang ke Kota Bharu. Akibat keletihan yang teramat kami tidur sebentar di beberapa tempat sepanjang laluan. Dalam 10 km lagi nak sampai rumah di Rantau Panjang tiba-tiba kereta yang saya naiki terlanggar tebing. Ia telah dipandu oleh suami saya.
Semasa kejadian saya sedang enak menikmati mimpi yang cukup indah. Saya bermimpi mengalunkan doa-doa indah yang pernah saya dengar dan saya baca. Bila tersedar alunan doa-doa itu masih terngiang-ngiang ditelinga saya. Walaupun saya tersepit namun saya tidak merasa panik.
Saya masih boleh bertanya suami " apa berlaku ni,bang?". Suami dengan selamba menjawab, "kereta terlanggar tebing". Walaupun agak sukar untuk keluar dari keadaan tersepit itu, bahagian dagu berdarah sehingga membasahi tudung dan baju saya namun saya tak terasa terkejut langsung. Agaknya mimpi berdoa itu telah menenangkan jiwa saya.
Saya meyakini keajaiban doa kerana pada saya Allah itu pemakbul doa.
" Ya Allah, sesungguhnya hamba memohon melalui namaMu, Wahai yang menjadi sebab segala sesuatu, Wahai Yang Menganjurkan, Wahai yang mengubah, Wahai yang memperbaiki, wahai yang mengatur. Wahai Yang Menakutkan, Wahai Yang Mengancam , Wahai Yang Mengingatkan, Wahai Yang Menundukkan, Wahai Yang Mengubah. Maha Suci Engkau Ya Allah, Wahai Yang tiada tuhan melainkan Engkau. Tolonglah hamba.... tolonglah hamba.....tolonglah hamba.....lepaskan hamba dari siksa neraka. Ya Allah.

No comments: