Saturday, May 23, 2009

Mengapa saya berundur setapak daripada Nisa


Dalam mesyuarat Dewan Muslimat PAS Kelantan (DMPNK), saya telah mencadangkan orang lain menerajui Nisa Kelantan. DMPNK telah bersetuju sebulat suara, dan dalam masa yang sama melantik saya sebagai timbalan pengarah Nisa Kelantan.


Apakah alasan saya:

1. Saya ingin menampilkan kepimpinan masa depan kepada masyarakat. Mana-mana individu yang berpotensi, punyai kelebihan perlu dibantu ditonjolkan bagi memimpin masyarakat. Politiking menyekat mereka yang 'lebih dari kita' perlu dibasmi dalam gerakan Islam. Bak kata Imam Jaafar r.a. "Pengikut ku adalah yang terbaik dikalangan kamu". Jangan kita ibarat kucing yang begitu liat ditarik ekor ditikar mengkuang. Bergayut pada jawatan.


2.Saya ingin menerokai belahan sosial yang jarang dimasuki oleh aktivis wanita Islam. Interaksi dengan aktivis gereja, kuil dan tokong belum lagi erat. Saya terkenang kejadian patung mary pecah di gereja Fatimah Kota Bharu, yang tidak begitu dipeduli. Walhal pemerintahan Tok Guru mendidik kita bagaimana dalam pemerintahannya,sejumlah besar tokong-tokong mega dibina di negeri serambi Mekah.


Interaksi dengan persatuan masyarakat dan persatuan tani juga masih belum mengcukupi. Ribuan persatuan begini memerlukan aktivis Islam bagi mendekatkan mereka kepada kasih sayang tuhan. Imam Baqir r.a. memberi teladan kepada kita projek pertanian yang membela golongan mustadhafin. Tanah Fadak yang subur, milik keluarga nabi menonjolkan aspek kekuatan industri asas tani, sebagai pendokong perjuangan.


3. Kenali diri, gilap potensi sebenar. Sejarah para nabi, menonjolkan peranan-peranan berbeza sang nabi. Ada yang menjadi raja, ada yang menjadi ketua pelarian, ada yang jadi panglima perang, ada pula jadi pendeta, pengembara, penternak, peniaga, menteri kewangan, peratap tangis, banduan dan penafsir mimpi.


Tahun ke 15 dalam gerakan Islam membolehkan saya meneliti kembali apakah keupayaan dan keperluan sebenar yang perlu saya mainkan.

2 comments:

Cantiknyapurple said...

Em..kak Ti berundur setapak dari Nisa'? isk..isk..

Unknown said...

salam Salwati.. saya berminat nak tahu aktiviti anda. sy skrg bekerja di kuantan dan pernah bekerja di Kota Bharu sekitar 2000-2002, dulu gereja xnampak pun, sekarang besar2 dan banyak pulak tu...