Saturday, May 23, 2009

Pendekatan Iran Mencegah Jenayah Syariah


Adalah sesuatu mengecewakan melihat perangkaan jenayah syariah di Malaysia. Untuk mendapat statistik terkini, pihak saya telah mengemukakan soalan ini bagi mendapat jawapan bertulis daripada pejabat Perdana Menteri.


Ada perbezaan besar antara permasalahan wanita di Malaysia dan Iran. Di Iran kes zina, kes buang anak, ibu mengandung luar nikah dan kes 'haruan makan anak' hampir tiada. Berbeza perangkaannya di Malaysia. Yang begitu membimbangkan.


1. Iran melaksanakan polisi perkahwinan yang mudah. Melalui hukum kahwin mut'ah, pasangan hanya perlu mendaftar di pusat pendaftaran pernikahan. Kad akan dikeluarkan kepada pasangan tersebut. Permasalah couple tidak timbul.


2. Di Iran tidak timbul soal zina, kerana proses perkahwinan yang mudah. Juga tidak timbul operasi cegah maksiat yang menyerbu hotel-hotel. Langkah-langkah pencegahan maksiat lebih diutamakan oleh kerajaan Iran.


3. Di Iran petugas-petugas moral banyak dikalangan wanita, begitu juga hakim-hakim wanita juga ramai. Di Malaysia, semua ini masih belum ada!


4. Di Iran sistem pengajian kebangsaan (sekolah rendah hingga menengah) menghasilkan pelajar standard pengajian agama di universiti tempatan. Mereka memahami bacaan solat, ayat al quran. Di Malaysia, semua ini masih jauh lagi.


Saya cenderung mengatakan pendekatan Iran lebih komprehensif, berbanding pendekatan kita lebih reaktif terhadap sesuatu masalah.


Saya cadangkan ahli-ahli parlimen wanita Islam membuat kajian undang-undang syariah keluarga Islam di Iran, membuat dialog dan lawatan sambil belajar di Iran, agar pengalaman mereka dapat dipelajari dan disesuaikan dengan fikh ahlussunah wal jamaah disini.

No comments: