Sunday, May 3, 2009

Kes Anak Dilarikan Bekas Suami


Semalam saya mengendalikan kes seorang wanita yang anaknya dilarikan bekas suami. Selain daripada liputan media sinar harian dan harakah , saya bersama beliau ke balai polis bagi membuat follow up laporan beliau sebelum ini, kemudian mendapatkan nasihat daripada kawan-kawan peguam, dan merujuk kes beliau di pejabat kadi.


Berikut adalah apa yang saya ingin kongsi dengan pembaca:


1. Pihak polis masih belum mencapai standard memaklumkan status siasatan yang cepat kepada pengadu, menyebabkan para pengadu menunggu-nunggu dengan penuh harapan.


2. Segelintir pegawai di pejabat kadi masih bersifat mengeksploitasi mangsa wanita, dengan elemen-elemen salah guna kuasa yang halus, licik dan berunsur serangan seksual. Ada juga memberikan kenyataan yang mengelirukan, mengundang elemen rasuah melalui bayaran-bayaran yang tiada dalam prosidur dengan alasan 'tolong'.


3. Masih ramai peguam-peguam yang berlatarbelakangkan aktivis gerakan Islam yang sekadar cari makan melalui kerjaya, tanpa mengambil inisiatif sebagai peguam hero rakyat. Peguam hero rakyat ini lebih terkenal dikalangan peguam DAP.

4 comments:

Jubah hitam said...

Biasalah akhir zaman, semua mahu cari makan

him yim said...

sy ingin mncri ank agkt hbgi sy

him yim said...

0132502423...sy ingin mncr ank agkt hbgi sy...kos besalin sy tanggung serta wet sagu ht...

Nur said...

Sy mncari keluarga angkat .. kandungan skrg 6 bulan 2 mnggu date in sha Allah bulan 9 ni .. kalau ada yg sudi bantu dr segi kos & keperluan baby .... negeri sembilan ..