Wednesday, October 8, 2008

Gajah Abrahah dan Gajah PAS


Hari raya keempat saya berkesempatan melihat gajah secara dekat, walaupun dah pernah tengok gajah di zoo taiping dan saluran National Geographic Astro dirumah dan membaca surah Al Fiil dalam solat , tentu ada kesan khusus melihat mamalia darat terbesar ciptaan tuhan.


Sempena Hari Pemimpin Bersama Rakyat PAS Kawasan Rantau Panjang anak-anak saya mengambil kesempatan membayar RM1 untuk menaiki gajah . Manakala anak saya yang paling kecil (baju kuning) berpeluang untuk jadi gembala gajah, duduk langsung atas kepala gajah yang berbulu jarang-jarang. Bulu kepalanya sepanjang jari kelinking kanak-kanak.


Menyorot sejarah silam Gajah Abrahah yang digambarkan dalam kisah Al Quran sebagai binatang pemusnah Ka'bah dan menonton peristiwa kanak-kanak gelak ketawa diatas Gajah PAS yang dijadikan tunggangan permainan memberi kesan tertentu dalam benak fikiran saya.


Gajah Abrahah apabila didengari akan kehadirannya di pinggir Mekah menyebabkan ketakutan yang amat sangat kepada pada penduduk. Ramai yang melarikan diri bahkan Abdul Muttalib berdoa kepada Allah agar diselamatkan daripada bencana tersebut.


Gajah PAS apabila didengari melalui sebaran poster yang ditampal di tiang elektrik, dinding kedai dan batang-batang pokok mengundang kegembiraan penduduk Rantau Panjang khususnya kanak-kanak. Hari ketibaan gajah dinanti-nanti.


Gajah Abrahah di akhiri dengan kemusnahan akibat lemparan batu kecil dari sang burung dalam kejadian yang menakjubkan.


Gajah PAS diakhiri dengan kepuasan hati si gembala yang berjaya mengutip RM2000-4000 untuk sehari pertunjukan. Cukuplah untuk si gembala menjadikan gajah sebagai sumber rezki beliau untuk hari-hari akan datang.


Hasan r.a. cucunda rasulullah menyebut " Orang yang bodoh adalah yang dungu dalam pengaturan hartanya, yang meremehkan harga dirinya dan jika dicela tidak membela diri."


No comments: