Wednesday, October 8, 2008

Hari Penamaan Pilihan Raya Permatang Pauh




Jam 4 pagi 16 Ogos saya sampai di perkarangan pusat penamaan calon Maktab Perguruan Tengku Bainun. Kiri kanan jalan dah ada penyokong fanatik, setia, taasub, semangat atau apa-apa panggilan bergantung fahaman politik anda, sedang mengambil tempat. Wow ini satu pilih raya yang menarik. Selepas mundar-mandir meninjau kawasan, saya mencari surau untuk solat suboh dan membuat persiapan. Sempatlah borak dengan ahli jemaah suboh surau salah sebuah taman perumahan berdekatan. Kebetulan yang lazim, ahli jemaah yang hadir adalah penyokong PAS. (tidaklah maksud saya nak kata penyokong UMNO jarang ke surau, sebab kalau ke Johor saya boleh dapati ramai yang hadir di surau adalah orang UMNO)


Jam 6.45 pagi- Jalan masih gelap, tapi sudah penuh dengan cahaya kenderaan memasuki kawasan pusat penamaan calon . Nokia E71 saya berdering berulang kali. Panggilan yang dijangka " Macamana nak pergi ke pusat penamaan calon ?" saya bernasib baik teknologi GPS sedikit sebanyak membantu. Dengan sedikit bantuan kenalan reformasi yang sudah meninjau lebih awal kawasan pilihan raya dapatlah diselesaikan kebuntuan kawan-kawan masih belum sampai.
Jam 8.00 pagi - ambil breakfast roti gardenia dan air tin yang dibeli awal-awal lagi. Kedai-kedai makan penuh sesak. Tak selesa nak berebut. Sempat jugak tanya kawan-kawan yang breakfast, tak kena sembelih ke ? Semuanya cakap harga kat sini murah. Teringat pulak suasana pilihanraya kecil Permatang Pasir, ramai yang merungut harga tinggi melambung. Ada kewajaran peniaga-peniaga di Kelantan menilai kembali sikap mengambil kesempatan menaikkan harga makanan/minuman musim pilihan raya kecil, lebih banyak keburukan daripada kebaikan yang dikaut untuk jangka singkat.
Jam 10.00 pagi- Saya dah tenggelam dalam lautan manusia. Sebagaimana jangkaan penyokong PKR jauh lebih ramai daripada BN. Ruangan padang BN masih tersisa kosong, manakala ruang padang PKR melimpah keluar, menyebabkan penyokong BN terpaksa melalui kerumunan penyokong PKR, yang pasti terdedah kepada sorakan, maki hamun, sindirin dan himpitan-himpitan. Sebarang kelibat pimpinan besar BN pasti akan disambut dengan macam-macam aksi bagi meluahkan apa yang terpendam selama ini. Perasaan saya: gelak pun ada sedih pun ada, kadang-kadang datang semangat dan kadang-kadang datang kebencian; rasa puas pun tenggelam timbul dengan iklim yang panas, akibat kesendatan lautan manusia. Topi Nisa (dibeli di gerai muktamar PAS ) yang besar, sedikit sebanyak membantu menahan panas matahari.
Jam 11.00 pagi - Pusing-pusing di kawasan luar pusat penamaan calon. Banyak gerai-gerai jualan tersedia. Sempatla beli beberapa cenderehati untuk anak-anak sempena pilihan raya Anwar Ibrahim. Kemudian saya mula melarikan diri daripada kesesakan yang bakal berlaku, terus memandu kereta keluar ikut lebuhraya Kulim-Butterworth, sambil menikmati susunan kereta memanjang disepanjang lebuhraya bertol yang penuh sejarah itu.
Fikiran saya, apa seterusnya akan berlaku dalam pilihanraya ini?
Saya sudahi tulisan ini dengan ungkapan Saidina Ali " Sesungguhnya agama ALlah tidak akan dikenali dari peribadi-peribadi, tetapi akan dikenali dari tanda-tanda kebenaranNya. Kenalilah kebenaran maka engkau akan mengetahui siapa penganutnya."

No comments: