Wednesday, October 8, 2008

Kerjayaku Cintaku


Bertugas di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Rantau Panjang adalah satu pengalaman yang cukup menyeronokkan. Apatah lagi bertugas dibawah YB Siti Zailah Mohd Yusoff yang sangat berperanan sebagai ibu dalam jemaah muslimat. Tidak sedikit tunjuk ajar yang diberikan kepada saya. Bukan setakat ceramah yang disampaikan, usrah yang dikendalikan dan mesyuarat yang dipengerusikannya, mendidik saya sebagai aonggota jemaah, bahkan sepanjang bersama beliau banyak yang saya belajar untuk dikongsi dengan para pembaca:
1. Berjiwa Rakyat
Sebelum saya bekerja dengan YB Siti Zailah Mohd Yusoff, saya telahpun bekerja dengan beberapa wakil rakyat dan pimpinan PAS secara langsung. Masing-masing punyai kelebihan dan kekurangan. Sudah tentu bukan ruang yang sesuai dalam blog ini untuk saya dedahkan aspek kelemahan, kerana saya percaya mereka yang menjaga aib saudara muslimnya didunia akan dijaga keaiban dirinya diakhirat nanti. YB Siti Zailah adalah seorang yang sangat prihatin terhadap rakyat. Menurut pemerhatian saya, bagi beliau, musim pilihan raya atau tidak ziarah kepada rakyat mesti diutamakan. seolah-olah tiada beza stamina beliau musim pilihan raya dan selepas kemenangan beliau dalam pilihan raya umum ke 12 lalu. Di luar sidang parlimen beliau menghabiskan masa bersama rakyat. dalam sehari beliau berkesempatan menziarahi rumah para duaafa dalam 30-50 buah sehari. Kesusahan rakyat sangat beliau jiwai. Kebiasaannya beliau menaiki kereta waja dengan dipandu sendiri atau ditemani oleh keluarga dan petugas pejabat termasuk saya. Yang menariknya seberat 300 kg kampit beras akan dibawa bersama untuk diedarkan kepada fakir miskin sebagai buah tangan daripada beliau selain daripada bentuk sumbangan lain yang diperlukan oleh rakyat. Dari awal pagi hingga ke larut malam beliau menjelajahi pelusuk kampung bertemu dengan rakyat.
2. Zikir pada tuhan
Dalam perbualan harian beliau selalu terkandung nasihat, peringatan dan pesanan yang mengesankan. Adalah menjadi rutin beliau dalam melakukan ziarah bersama rakyat untuk menyelitkan pesanan kesabaran dan kebenaran dengan gaya yang bersahaja dan tulus. Begitu juga dalam mesyuarat untuk urusan pusat khidmat dan dewan muslimat. Saya berpandangan alangkah baiknya jika sifat baik ini dapat dicontohi oleh bos-bos dan majikan yang boleh menyediakan suasana islami kepada para pekerja. Mengapa tidak dijadikan amalan menyebut Alhamdulillah, Allahuakbar, Subhanallah dalam setiap urusan pekerjaan seharian. Bukankah setiap urusan kita di dunia ini ada rekodnya diakhirat nanti.
" Bergaullah dengan manusia dengan pergaulan yang jika anda meninggal dunia, maka mereka akan menangisimu. Manakala jika anda ada dikalangan mereka, mereka akan selalu merinduimu.'

1 comment:

Unknown said...

satu tazkirah yang sangat baik sal terutama yang bawah sekali. terkesan di hati.