Wednesday, November 18, 2009

Ops Sikap, Ops Maut atau Ops Rasuah


Sudah menjadi bahan lelucon ops sikap yang dilancarkan oleh PDRM. Kematian dijalanraya umpama matinya katak dan kucing yang melintas dijalanan. Kematian hanyalah menambah jumlah statistik.


Puas sudah komen dan analisis dibuat punca kemalangan di jalanraya. Namun bagi saya apakah sebenarnya persepsi rakyat terhadap PDRM yang bertanggungjawab melancarkan ops sikap. Yang jelas persepsi rakyat terhadap polis sangat dekat dengan rasuah, hampir2 sinonim. Hampir-hampir tiada yang percaya, tiada polis yang tidak menerima rasuah. Itu persepsinya, faktanya, entah.


Pemerhatian saya di Rantau Panjang, polis lebih pro aktif bertugas di awal pagi bagi berurusan dengan van-van membawa barangan dagangan. Persepsi orang ramai, memang dah kerja polis kutip duit daripada pemandu-pemandu van tu.


Ingin rasanya saya menyergah perbuatan rasuah yang saya syakki, tapi tunggulah masa yang sesuai. Bukan apa, saya nak tahu apakah betul persepsi yang sedia ada, polis kuat makan rasuah. Dalam kereta saya sudah saya sediakan risalah SPRM, menunggu untuk diedar kepada polis-polis yang saya syakki terlibat dengan rasuah.


Gambar diatas adalah kemalangan maut dilebuhraya Pasir Mas -Rantau Panjang. Berlaku didepan mata, semasa saya melintas mangsa telah meninggal, manakala rakannya sedang meraung menangis.
Saya percaya mangsa yang mati adalah mangsa kepada pelakuan rasuah polis yang tidak profesional menjalankan tugas. Mangsa juga adalah mangsa kepada kerajaan rasuah yang gagal membina lebuhraya yang baik dan undang-undang yang berkesan.
Tidak pelik beberapa negara seperti China dan iran, melaksanakan hukuman bunuh kepada perasuah. Malaysia bila lagi? Pelaku rasuah terus bermaharajalela, mangsa rasuah terus bertambah jumlah kematiannya.

No comments: