Monday, November 30, 2009

Mimpi Yang Tak Habis


Aidiladha kali ini, saya beraya di Kemboja, bersama YB Su Perhubungan, Pengarah Nisa Kelantan dan rombongan Yayasan Amal. Kali kedua tidak beraya dengan suami dan anak2.

Kali ini saya ingin berkongsi dimensi baru sambutan korban. Setiap kali kita menyambut aidil adha, kita seringkali diingatkan akan mimpi Nabi Ibrahim as.

Mimpi seorang nabi adalah benar semuanya. Namun bagaimanakah Ibrahim as mimpi menyembelih Ismail as yang kemudiannya sebenarnya menyembelih seekor kibasy.

Bukanlah mimpi Ibrahim itu tidak benar. Cuma mimpi itu tidak disambung oleh Tuhan. Nescaya kalau disambung mimpinya, pasti Ibrahim as melihat Kibasy yang disembelih dalam mimpinya.

Justeru apabila kita melihat haiwan korban, seharusnya kita mengait pelajaran-pelajaran quran tentang Ibrahim as dan Ismail as. Adakah kita menjadikan mimpi sebagai sebahagian daripada pedoman kita? Justeru belajarlah bagaimana Islam melayani soal mimpi. Antara kitab mimpi yang saya cadangkan untuk dijadikan rujukan adalah : 1. Tafsir Mimpi Imam Jaafar 2. Tafsir Mimpi Menurut Al Quran dan Assunnah- Ibnu Sirrin.

No comments: