Tuesday, August 11, 2009

Kahwin Siam


Kahwin di Thailand menjadi lumrah bagi mana-mana pasangan yang ingin menambah bilangan isteri atau berkahwin secara sulit.

Menurut sumber, perbezaan sangat ketara amalan nikah kahwin di selatan Thai yang lebih mudah dan ringkas, berbanding amalan di Malaysia.

Amalan kahwin di selatan Thai umpama zaman 70an di Malaysia. Yang diperlukan hanyalah persetujuan pasangan dan wali, kemudiannya pendaftaran.

Memahami latar politik, ekonomi dan sosial masyarakat melayu Islam selatan Thai, membolehkan kita lebih memahami kenapa proses perkahwinan menjadi begitu mudah dan ringkas.

18 comments:

elmyda said...

Perkahwinan Yang Sah Di Selatan Thailand

As'kum,

Disini saya ingin menawarkan perkhidmatan Nikah yang dilakukan di Pejabat Agama Daerah Yala Cawangan Betong.

Hanya 10 minit perjalanan dari pintu sempadan negara dengan menaiki kereta.

Kawasan ini aman & tenteram, tiada pergaduhan, peperangan atau pengeboman dan sebagainya.

Pergaduhan hanya berlaku di kawasan yang lebih jauh iaitu pekan Yala 150km dari Betong.

Surat Nikah dikeluarkan oleh Pejabat Agama Daerah Yala dan boleh digunakan di Malaysia. Tidak ada masalah di kemudian hari kerana ini bukan Nikah Sindiket. Perkahwinan ini adalah Sah disisi Agama dan diterima untuk diperakui di Malaysia.

Hanya perlu membayar denda (kadangkala tak perlu langsung) jika Sijil Nikah tersebut hendak Sahkan di Malaysia. Data akan dimasukkan ke dalam sistem pejabat agama dan pendaftaran di Malaysia.

Kenderaan akan disediakan dari exit tol PLUS Kuala Kangsar untuk membawa pasangan untuk diijabkabul. Proses hanya lah dalam masa satu hari sahaja. Tuan akan mendapat terus sijil nikah selepas akad & surat pengesahan dalam masa 7 hari.

Keseluruhan kos termasuk kenderaan, minyak, insuran kereta & roadtax Thailand boleh dibincangkan dgn lebih lanjut.

Yang penting kepada yg berminat perlu menyediakan passport antarabangsa (atau pas sempadan) & mas kahwin.

Diharap tawaran ini dapat menyelesaikan masalah tuan/puan.

Untuk Urusan & Pertanyaan Sila email saya di elmyda@gmail.com.

Terima Kasih.

Unknown said...

salam

cuma ingin berkongsi pengalaman pahit manis bernikah di siam....

fadziltokwi@gmail.com

elmyda said...

insyaallah nikah kahwin yg dibuat melalui betong ini adalah sah & cukup dr hukum syarak. kadi & ahli majlis di pejabat agama sendiri akan memastikan segala syarat & rukun dipatuhi sblm memulakan proses akad tersebut.

kerana itu lah akad nikah di buat di dalam pejabat majlis agama wilayah yala cawangan betong, bkn di bawah pokok, atau dlm rmh kadi yg tidak ditauliahkn seperti nikah sindiket yg lain.

hati2 dgn pihak yg menawarkn khidmat nikah yg diragui. ramai yg menjanjikan mcm2 termasuk jaminan tetapi adakah mereka sanggup bertanggungjwb? berwaspada juga dgn agen2 nikah yg menawarkan kos sehingga mencecah beribu2 ringgit.

di betong nnti segalanya akan diuruskn oleh sy & naib kadi di pejabat majlis agama wilayah yala dr membuat temujanji dgn kadi, bawa pasangan ke sana & sehinggalah proses mengeluarkan dokumen2 yg berkaitan.

setiap pasangan yg bernikah boleh berkenalan dgn kadi2 yg ditauliahkan dlm wilayah yala (ada 30 org kadi di wilayah yala yg dilantik setiap 6thn, 2 drpdnya telah meninggal dunia).

alhamdulillah setakat ini byk pasangan yg sy bawa telah berjaya mendaftarkan pernikahan mereka tanpa sebarang masalah. ada juga yg mahu merahsiakan pernikahan mereka atas sebab2 tertentu.

kpd yg memerlukan khidmat sy boleh lah menghubungi sy melalui email elmyda@gmail.com atau call sy di no 0175955633 (helmi). sy akan memberikan segala butir dgn lebih terperinci.

lebih elok di jelaskan segala keraguan sblm nk ke sana. kpd yg berminat sebaik2nya buatlah solat istikarah & berdoa semoga diberi petunjuk olehNya.

Ridzwan said...

CARA TERBAIK NIKAH SIAM

Kami menguruskan nikah di Songkhla, Selatan Thai. Dalam masa sehari, pasangan yang nikah akan nikah, dapat surat nikah, surat pengesahan sah nikah oleh Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla dan surat pengesahan sah nikah oleh Konsulat Malaysia di Songkhla.

Dokumen-dokumen ini akan memudahkan proses pendaftaran nikah di Malaysia nanti.

Songkhla adalah kawasan yang selamat.

Khidmat yang kami tawarkan adalah yang paling lengkap dan cepat, dan harga yang kami kenakan sangat berpatutan berbanding pakej kahwin Siam yang lain (yang tak dapat memberikan semua dokumen2 diatas pada hari yang sama).

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman kahwin lari dan nikah siam kami.

wan makhdzar said...

PANDUAN DAN NASIHAT KAHWIN SIAM
Sebenarnya proses bernikah dekat Siam perlu melalui 3 pringkat.

1. Urusan akad nikah.
2. Pengesahan Sijil Nikah oleh Majlis Agama Islam Siam, dan
3. Perakuan sah nikah oleh Konsul Jenderal Malaysia di Songkhla.

Perakuan sijil nikah dan lain-lain dokumen yang berkaitan dengan nikah Siam ini oleh Konsul Malaysia merupakan dokumen terpenting diakui sah dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia dan setiap pernikahan yang mendapat pengesahan dari Konsul boleh didaftarkan di mana-mana Jabatan Agama Islam di Malaysia.

Sekiranya anda menggunakan perkhidmatan agensi bagi menguruskan pernikahan anda di sana pastikan anda mendapat maklumat yang lengkap dan betul mengenai proses di atas. Sama ada boleh siap dalam satu hari atau satu minggu tidak menjadi hal. Yang penting ialah anda akan diberi semua dokumen itu dalam tempoh yang dijanjikan. Jangan pulak selepas anda membuat bayaran untuk urusan ini, anda tidak mendapat apa-apa dokumen kerana ditipu oleh agensi yang tidak bertanggungjawab. Sebaik-baiknya anda hadir sendiri bersama-sama agen tadi bagi menguruskan pengesahan dokumen nikah anda.

Pastikan juga kos perkhidmatan yang ditawarkan itu meliputi semua ketiga-tiga urusan di atas, dan tidak ada kos yang tersembunyi semasa anda berada di Thailand nanti.

Pilihlah agen yang benar-benar tulin yang boleh membantu anda sekiranya anda menghadapi masalah di Thailand nanti. Buatlah perbandingan dan keputusan yang bijak. Elakkan daripada ditipu. Jangan sekali-kali terpengaruh dengan kata-kata manis agen palsu yang berkeliaran di pintu masuk sempadan Malaysia yang anda tidak kenali dan tidak yakin.

Banyak bertanya dan selidik latar belakang agen yang ingin anda gunakan supaya anda tidak menyesal nanti sekiranya timbul masalah dikemudian hari.

Sekian.

elmyda said...

Urusan Kahwin| Khidmat Berkahwin | Perkhidmatan Perkahwinan | di Siam Thai

As'kum

Sy ingin menawarkan perkhidmatan nikah kahwin dlm masa 1 jam shj yg dibuat di Pejabat Majlis Agama Wilayah Yala. Nikah tidak dibuat di rumah kadi, kedai makan ataupun masjid bg mengelakkan psgn ditipu oleh jurunikah yg tidak bertauliah (Nikah Sindiket).

Hanya 5 minit perjalanan dr pintu sempadan Malaysia. Kawasan ini aman dan tenteram, tiada peperangan atau pengeboman. Dlm 14 wilayah di selatan Thailand hanya daerah Betong tiada lgsg peristiwa yg tidak diingini. Kita masih boleh mendengar pembunuhan dan pengeboman di Songhkla dan Golok.

Sijil Nikah dikeluarkan oleh Pejabat Majlis Agama Wilayah Yala. Perkahwinan ini Sah disisi Agama dan diterima utk diperakui di Malaysia. Urusan & akad nikah hanya akan dibuat di dlm Pejabat Agama. Pasangan jg boleh membawa keluarga dan rakan bersama. Tidak lupa jg bergambar di Pejabat Agama bersama Kadi dan Saksi.

Saya telah membawa lbh dr 100 psgn tanpa sebarang masalah utk mendaftarkan perkahwinan di Malaysia. Kadi wilayah Yala terdiri drpd tokoh terkenal seperti Doktor, Pengetua Sekolah, Tuan Guru, Dato, Senator dan Saksi nikah adalah Pegawai Majlis Agama. 70% nikah yg dibuat di wilayah Songhkla & Narathiwat tidak sah dr segi syarak.

Kenderaan akan disediakan dr exit Tol Lebuhraya Utara-Selatan PLUS Kuala Kangsar/Pulau Pinang/Pengkalan Hulu. Sijil Nikah akan terus diserahkan sejurus selesai akad & surat pengesahan dlm masa 7 hari. Jika bertolak 8am dr Kuala Kangsar, 11am semua urusan telah pn selesai. Ini akan memudahkan pasangan yg mempunyai masa yg terhad.

Saya akan menguruskan segala urusan dr mula hingga selesai, bkn melalui pihak ketiga atau agen.

Diharap tawaran ini dpt menyelesaikan masalah tuan/puan.

Maklumat lanjut sila email elmyda@gmail.com. Urusan & Pertanyaan call 0175955633.

Terima Kasih.

Lin Lina said...

SALAM..SAYA INGIN MENGANJURKAN PAKEJ PERKAHWINAN DI SONGKHLA, PERNIKAHAN SAH MENGIKUT HUKUM SYARAK DAN BUKAN PERNIKAHAN SINDIKET. SEBELUM INI SAYA BANYAK MEMBAWA PASANGAN MALAYSIA BERNIKAH DI SANA DAN TIADA SEBARANG MASALAH UNTUK DIDAFTARKAN DISINI JUGA. PERNIKAHAN YANG AKAN KITA LAKUKAN ADALAH DI PEJABAT AGAMA SONGKHLA, DAN DI SITU KITA AKAN MENERIMA SIJIL NIKAH DAN SURAT PENGESAHAN PERNIKAHAN KEMUDIAN KITA AKAN TERUS KE KONSUL MALAYSIA DI MANA DISANA KITA AKAN TERIMA SURAT PENGESAHAN KONSUL MALAYSIA.DIJANGKA JIKA PERGI JAM 8.00PG DARI BUKIT KAYU HITAM KEDAH SEGALA URUSAN AKAN SELESAI DLM JAM 12.00TGHARI, DAN SEMUA DOKUMEN AKAN DITERIMA PADA HARI TERSEBUT JUGA. DENGAN DOKUMEN TERSEBUT PERKAHWINAN KITA AKAN DIIKTIRAF DI MALAYSIA DAN SEMUA PEJABAT AGAMA ISLAM DI MALAYSIA. JADI TIADA MASALAH UNTUK KITA TINGGAL BERSAMA APABILA PULANG KE MALAYSIA KELAK DAN TIADA MASALAH MENDAFTAR KELAHIRAN ANAK KEMUDIAN HARI.DISINI SAYA MENGANJURKAN PAKEJ PERGI BERAMAI2 DENGAN HARGA YANG TERMURAH DI PASARAN SERTA AMAT BERPATUTAN. KOS YANG DIKENAKAN ADALAH RM 1250.00 IA MERANGKUMI KESEMUA KOS, DIMANA APABILA PERGI KELAK ANDA HANYA PERLU SEDIAKAN MAS KAHWIN DAN WANG POKET ANDA SAHAJA, SEGALA PENGANKUTAN PERGI DAN BALIK KE SONGKHA BAYARAN PERNIKAHN SIJIL PENGESAHAN DAN SEMUANYA SUDAH TERMASUK DI DALAM PAKEJ.TARIKH YANG PIHAK KAMI TELAH TETAPKAN ADALAH 29/OKTOBER 2010 DENGAN KOS RM1250.OO SEPASANG..JIKA BERMINAT BOLEH LAH HUUNGI PIHAK KAMI DENGAN SEGERA UNTUK MEMBUAT BOOKING.. TEMPAT ADALAH TERHAD..HARAP MAKLUM. SILA HUBUNGI 0194306133 UNTUK PERTANYAAN DAN TEMPAHAN.( P/S ANDA AKAN MENERIMA SIJIL PERNIKAHAN , SURAT PENGESAHAN DARI PEJABAT AGAMA DAN SURAT PENGESAHAN DARI KONSUL.)

Unknown said...

Nikah di Thailand

Di sini saya menawarkan perkidmatan nikah kahwin yang dibuat di Majlis Agama Islam Narathiwat. Perkahwinan tersebut memakan masa lebih kurang 1 jam.
sijil perkahwinan akan dikeluarkan setelah selesai kahwin dan sijil tersebut adalah sah dan di perakui di Malaysia, Singapura dan Brunei.
Pakej perkidmatan yang saya tawarakan adalah termasuk bayaran pernikahan, pengangkutan, dokumen perjalanan dan bayaran saksi serta makan minum.
Kos PROMOSI BULAN 10 RM 1,200.00 sahaja bagi setiap pasangan.
Pasangan hanya perlu membawa Passport, Maskahwin dan wang saku itu sahaja.
Jika berkesempatan saya akan membawa pasangan berjalan-jalan di sekitar Bandar Thailand iaitu Narathiwat, Ta’ba dan Sungai Golok. Pasangan juga boleh berbulan madu di sini. Cukup Mudah, Cepat Dan Selamat.
Berminat Hubungi Saya Azahari 012-2908459

Unknown said...

SALAM ....

SAYA DARI UTARA ...KANGAR,PERLIS

SAYA JUGA ADA MENYEDIAKAN PAKEJ PERKHIDMATAN PERKAHWINAN DI THAILAND KEPADA PASANGAN ISLAM YG INGIN BERKAHWIN SECARA SAH MENGIKUT HUKUM ISLAM...untuk keterangan lanjut ...
BOLEH HUBUNGI 019-4140434 SHAH

http://www.kahwinsiam-sah.blogspot.com/

ibnu marzuki al firdaus said...

http://nikah-siam-berkat.blogspot.com/2010/10/jihad-nafsu-era-moden.html

han said...

Assalamualaikum,
Sebenarnya, lebi baik pergi sendiri.
Lebih riang dan gembira, mudah dan ringkas. Ikuti blog ini. Hindarkan dari agen2 lintah darat.
http://nikahhatyaisiam.blogspot.com/2010/08/nikah-siam-final-konsulat-malaysia.html

Unknown said...

Ikuti pengalaman saya menguruskan sendiri pernikahan saya TANPA menggunakan sebarang AGEN dgn kos dibawah RM1000.

http://nikahhatyaisiam.blogspot.com

Azrul said...

Salam..hanya rm1800 termasuk pengangkutan Dari k.Lumpur,Selangor dan seremban, nikah di masjid songkhla beserta sijil nikah, Surat pengesahan Dari konsulat Malaysia Dan penginapan. Sila hubungi 0172218178 En azrul . blog saya nikahthailand2015.blogspot.com

Azrul said...

Salam..hanya rm1800 termasuk pengangkutan Dari k.Lumpur,Selangor dan seremban, nikah di masjid songkhla beserta sijil nikah, Surat pengesahan Dari konsulat Malaysia Dan penginapan. Sila hubungi 0172218178 En azrul . blog saya nikahthailand2015.blogspot.com

nikah di thailand said...

ASALAM,,,SEKIRA NYA ANDA BERCADANG INGIN BERNIKAH DI THAILAND SAYA MEMBAWA PASANGAN BERNIKAH DI JABATAN AGAMA SONGKHLA,YALA,BETONG.
INSYALLAH SAYA SEDIA MEMBANTU MENGURUS BAGI PERMUDAHKAN URUSAN PERNIKAHAN DENGAN DOKUMENT YANG LENGKAP.

TEMPAT NIKAH DI JABATAN AGAMA ISLAM.TIGA DOKUMENT YANG LENGKAP ANDA DAPAT SEPERTI:-

1) SIJIL NIKAH DARI JABATAN AGAMA.
2) SURAT PENGESAHAN NIKAH DARI JABATAN AGAMA
2) SURAT PENGESAHAN KONSULAT MALAYSIA DI THAILAND,

SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI SAYA,
Puan Latifah 01117675787,

http://nikahkahwinthailand20151.blogspot.com/

***Elakkan perkara yang mungkar ,Semoga Usaha Kita Ke Arah Ketaqwaan Diterima Oleh Allah Subhanahu Wa Taala***

Unknown said...

Saya dari kuala terengganu...
Mana satu perjalanan yg harus dipilih? Tolong beri penerangan atau cadangan

Unknown said...

Sy kawen kt betong selamat je.. jgnlh tipu org ramai

Unknown said...

Assalamualaikum Helmi, masih aktif lagi ke yala? Abg ikut dulu tahun 2014 skrg dah 3 anak. Ada kawan yg tanya