Monday, August 3, 2009

Penghormatan Rasul Terhadap Orang Miskin


Minggu pertama Ogos 2009, saya sibuk membuat persiapan latihan dan pembinaan infra , bagi projek basmi miskin tegar ECER. Projek vermikompos terus saya perhalusi, melalui perkembangan perusahaan yang ada.


Banyak pengusaha cacing yang lingkup, ada pula yang terus dapat bertahan. Kesimpulan yang mudah, mereka yang menjual baja, terus dapat bertahan, hanya mereka yang bergantung kepada jualan cacing sahaja yang cepat lingkup.


Melalui hansard parlimen, saya mendapat tahu nilai keperluan baja negara menjangkau 12 biliion setahun. 90% digunakan di ladang kelapa sawit. Justeru permintaan baja dalam negara sangat tinggi.


Menteri pertanian juga sedang merangka akta baja, mungkin rang akta baja dibentangkan pada sidang parlimen akan datang, 19 Oktober hingga 15 Disember nanti.


Saya bertemu dengan pegawai jabatan pertanian bagi menyempurnakan latihan kepada para pengusaha, melibatkan 15 wanita miskin yang disaring melalui temuramah dan kunjungan ke rumah. Latihan tersebut dijangka dibuat awal minggu ini.


Mengapakah kita sebagai aktivis perlu rapat, berdamping dan membela golongan fakir miskin? Disini saya ingin kongsi kisah terkenal Rasulullah tatkala tiba di Madinah dalam peristiwa hijrah.


Kepada sahabat, baginda Rasul mengatakan biarkanlah unta baginda berjalan, dan baginda akan berhenti dimana unta tersebut berhenti.


Sudah menjadi kelaziman, penduduk madinah pasti berebut untuk mendapat keistimewaan mendapat tetamu Rasulullah di rumah masing-masing, tambahan saat itu, Rasulullah sudah dianggap pemimpin kota Madinah.


Namun Rumah Abu Ayub Al Ansari menjadi pilihan unta Rasulullah. Unta Rasulullah dipilih oleh tuhan bagi memberi pelajaran kepada manusia.


Siapakah Abu Ayub Al Ansari? Beliau merupakan penduduk Madinah yang paling miskin. Apakah sifat paling miskin beliau, yang menarik unta rasulullah ke sana, bukan itu sahaja, bahkan kecintaan dan keimanan beliau kepada Rasulullah, membolehkan beliau mendapat keistimewaan sedemikian rupa.


No comments: