Sunday, February 8, 2009

Wow !KTM-Rugi RM300,000 satu hari


Akhir Januari saya mengambil kesempatan menaiki keretapi bersama keluarga, menggunakan PAS pegawai pengiring wakil rakyat, melayakkan saya naik di cabin kelas pertama. jika dibayar harganya RM96 bagi perjalanan KB-KL. Semasa urusan pembelian tiket, saya mengambil kesempatan berbual dengan kakitangan KTM, melihat uniform kakitangan KTM, tersemat di dada lencana RM1, satu penyataan korporat KTM bagi usaha mendapatkan keuntungan.


Semakan yang saya buat menjelaskan kerugian yang dialami oleh KTM:

1. Antara 2003-2007, kerugian yang dicatat adalah RM100 juta

2. Secara purata dalam satu hari KTM rugi RM300,000. Wow!


Sejauhmanakah kepekaan masyarakat terhadap kerugian tersebut? APakah punca kerugian tersebut?Apa hubungkait kita sebagai pembayar cukai dengan kerugian RM300,000 sehari yang dialami KTM?


Soalan-soalan ini, menambah minat dan tanggungjawab untuk saya menyempurnakan tanggungjawab saya sebagai pegawai khas ahli parlimen untuk menyediakan input-input yang tepat dan berguna bagi perbahasan sidang dewan rakyat.

No comments: