Saturday, February 7, 2009

PASTI yang PASTI


Anak bongsu saya, Amira Solehah, belajar di PASTI Fahada Gual Tinggi Rantau Panjang. Selain PASTI dan Tadika KEMAS, di bandar Rantau Panjang, terdapat beberapa tadika swasta yang lain, sesuai dengan yuran yang menjangkau 100-150 sebulan, berbanding PASTI RM25/bulan, kondisi dan perkhidmatan yang diberikan nampak lenih baik.


Bersama dengan YB Siti Zailah, saya melawat ke 17 PASTI terpilih dalam kawasan parlimen Rantau Panjang, dalam keadaan ketiadaan YB Zailah, saya mengganti beliau menyampaikan bantuan baju PASTI dan menyampaikan ucapan.


Melalui lawatan yang dibuat, juga melalui perbualan bersama guru-guru PASTI, dan perbincangan dengan penggerak PASTI negeri, saya menyusun ucapan saya dengan penekanan pengukuhan ekonomi PASTI. Guru-guru PASTI wajar diberi maklumat peluang menambahkan pendapatan dan menjadi penjana ekonomi PASTI. Struktur ekonomi PASTI kini tidak melepasi tahap yang baik. Tidak cukup guru PASTI memberi tumpuan kepada pengajaran disebelah pagi, bahkan masa terluang disebelah petang perlu dimanfaatkan sepenuhnya.


Saya menyarankan guru PASTI menggerakkan unit Peladangnita di tempat masing-masing, dengan memberi harapan tunjuk ajar dan pengalaman yang telah saya buat di parlimen Bachok. Harapan saya dalam jangkamasa setahun dua, guru-guru PASTI ini menjadi tenaga penggerak utama kepada PASTI bagi mengangkat lagi mutu pendidikan kepada kanak-kanak. Guru-guru PASTI yang ada perlu digembeleng bagi mencapai agenda yang pasti.

No comments: