Sunday, February 8, 2009

Sandiwara buat Dr Asri Zainal Abidin



Saya banyak bersetuju dengan kebanyakan tulisan Dr Maza, kalau dibuat dalam peratus, mungkin mencapai 70%. Namun aspek 30% ketidaksetujuan saya terhadap tulisan Dr Maza adalah sangat sengit, sesuai dengan tulisannya yang sedikit menerjah fikiran dan dan diselaputi elemen kontroversi.




1. Komentar beliau berkenaan tulisan Shauki Majid berkenaan sambutan Muharram membuatkan para pembaca ditonjolkan dengan pembelaan terhadap Yazid, walaupun secara sepintas disebut kecintaan kepada Hussein cucunda rasulullah yang dikasihi, namun perenggan yang menonjolkan aspek pembelaan dibesar-besarkan manakala aspek pengorbanan Hussein ditinggalkan. Almarhum Fadzil Noor, seringkali mengkisahkan kisah seseorang yang mengembara jauh semata-mata untuk bertanyakan hukum darah nyamuk tatkala pembantaian Hussein baharu sahaja berlaku. Disinilah saya simpulkan tulisan Dr Maza, cerita darah nyamuk begitu diperhalusi dan dikarang sehingga menenggelamkan kisah pokok yang harus ditekuni oleh para pembaca.




2. Dr Maza sering mengkritik para politikus, yang terbaru, perangai loyar buruk orang-orang politik. Bahkan diawal perenggan tulisan beliau terbaru menyebut beliau tersenyum sinis melihat mereka (orang politik) bersandiwara. Sejak bila pula Dr Maza tidak pandai bersandiwara. Apakah tidak dinamakan sandiwara jika seseorang mufti itu hanya mendiamkan diri atas perbuatan zalim (individu-individu yang terlibat melantik beliau sebagai mufti) bagi menjaga kepentingan peribadi atau atas alasan maslahat politik. Adakah tidak dinamakan sandiwara jika Dr Maza tidak pernah mengkritik Utusan Malaysia yang menyediakan kolum khas buat beliau.
Itulah yang membezakan Dr Maza dengan almarhum Ustaz Fadhil Nor dan ahli politik PAS, yang pertama memilih berdakwah dibawah naungan penguasa, yang kedua memilih untuk berdepan dengan penguasa. Justeru adalah lebih baik saya dan Dr Maza menghormati peranan yang dimainkan oleh semua pihak.




Dan anggaplah ini sebagai sandiwara saya kepada Dr Maza, minda ahli politik wanita kg Senok, Bachok Kelantan

No comments: