Friday, February 6, 2009

Pelajaran daripada Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu


Dikalangan jentera PAS Kelantan, sebaik sahaja mendengar khabar kekosongan kerusi di parlimen Terengganu, semangat membantu PAS Terengganu di sertai dengan langkah yang lebih cermat. Tidak sebagaimana pilihan raya kecil di Perlis atau Kedah, Terengganu mempunyai hubungan latar sejarah yang tersendiri.


Walaupun saya tidak suka membicarakan soal kenegerian secara terbuka, namun elok rasanya saya menyentuh secara santun hubungan kerja pilihan raya di Terengganu.


Bagi segelintir masyarakat Kelantan, bermenantukan orang Terengganu dan Negeri Sembilan adalah menjadi isu yang diperbahaskan, pelbagai tohmahan dilemparkan kepada orang 2 negeri tersebut, yang lebih dipandang dari aspek negatif. Fahaman ini sangat menonjol dikalangan mereka di saluran 1 atau 60 tahun keatas.


Begitu juga menjadi contoh umum, bahawa jika ke Terengganu, orang Terengganu akan menyebut rumah mereka berada jauh, walaupun sebenarnya mungkin berada dekat, kerana sikap tidak mesra yang didakwa sebati dengan orang Terengganu.


Sejauhmana kebenaran perkara tersebut, saya cungkil pengalaman seminggu bertugas di Kg Losong sempena pilihan raya Kuala Terengganu, dalam konteks pilihan raya.


1. Sebuah bunglow yang besar disediakan oleh PAS Kelantan kepada kami sebagai markaz. Dan ianya sebuah tempat yang sangat sesuai dengan gerak kerja pilihan raya. Namun beberapa petugas muslimat Kelantan, enggan duduk disitu kerana tidak selesa. Soalan saya, isu disini perangai orang Terengganu atau perangai orang Kelantan?


2. Sepanjang saya bertugas di sana selama 9 hari - Setiap awal pagi saya akan memberi taklimat kepada petugas sokongan yang datang daripada Kelantan. Do and Don'ts. Masalah timbul bagi mereka yang entah apa sebab tidak hadir taklimat kerja, yang kemudiannya membuat aspek Don'ts meninggalkan pula aspek Do. sensitiviti masyarakat Terengganu tidak dihormati, bahkan dalam keadaan melampau diperlekeh. Soalan saya, isu disini perangai orang Terengganu atau perangai orang Kelantan?


Rumusan saya, jangan kita mudah menelan bulat persepsi yang dipegang oleh orang-orang tua kita begitu sahaja, sebut sahaja orang Terengganu, hmmmm. Zaman sudah berubah, wajar pemikiran kita juga patut berubah.

No comments: