Sunday, February 26, 2012

Buat Baja Sendiri

Sekarang ini musim mesyuarat agung unit peladang di kawasan Bachok. Setiap kali saya turun bertemu dengan para petani di kampung kampung, sering saya mendengar keluhan mahalnya harga baja dan racun.

Alangkah baiknya jika para petani ini diajar ilmu mandiri, bahawa selain dari membeli baja dan racun yang mahal di pasaran, mereka boleh membuat baja dan kawalan serangga secara mudah,murah,selamat dan berkesan.

Gambar disebelah saya ambil untuk rujukan pembaca bagi membuat baja cecair organik. Ianya saya rakam saat menghadiri lawatan kerja exco pertanian Kelantan ke Pusat Kecemerlangan Organik Jabatan Pertanian di Melor Kelantan.

Terima kasih kepada guru organik saya puan Zainab yang telah menimba ilmu organik daripada gurunya di Korea Selatan. Guru Koreanya yang sudah berumur 80 tahun masih sihat kuat dan mampu makan durian bukan 10 ulas, tapi 10 biji durian sekaligus,tanpa sebarang masalah kesihatan.

No comments: