Sunday, December 13, 2009

Tangisan Buat Keluarga Nabi di Kemboja


Dimuzium sejarah kezaliman Pol Pot dipaparkan tanda-tanda bukti kekejaman dalam bentuk tengkorak, tulang-tulang, bekasan darah, lubang pembunuhan, pokok tempat kepala-kepala manusia dihempak, alat-alat penyiksaan dan juga bilik-bilik kurungan dan penyiksaan.
Itu yang tercatit. Namun sejarah seringkali menipu dan tertipu akibat dinamik politik. Sebagai contoh kematian sahabat Nabi yang mengetuai 60 penghafaz quran di Bir Maunah, yang kematiannya disebut Nabi memperlihatkan cahaya menembusi langit, namun berapa ramai dari kita mengenali tokoh tidak ternama itu.
Begitu juga lawatan di muzium sejarah kezaliman Pol Pot. Saya mendapat pelajaran bagaimana kesan selawat saya dalam solat kepada keluarga nabi. Mereka tidak ternama, namun mereka diuji oleh tuhan dengan pembunuhan. Tengkorak dan tulang mereka entah kemana, mungkin digonggong oleh binatang buas. Namun merekalah yang membawa Islam ke bumi Kemboja. selawat dan salam saya buat Rasulullah dan Keluarga baginda, khususnya keturunan keluarga nabi di Kemboja.

No comments: